Brev:
Opdragelse og søvn
5. november 2008
Alder:
19 mdr.
Opdragelse og søvn
Kære Helen!
Vores datter er nu næsten 19 måneder og glad og meget kvik :-)
Vi har haft nogle søvnproblemer - mest fordi jeg ikke er tilhænger af at børn skal græde sig i søvn efter devisen "så kan de lære det!" Og derfor har Katrine sovet i min seng de første 11 måneder - derefter var det meningen at hun skulle sove i sin egen seng ved siden af vores. Og det går egentlig okay - vi har fundet en rytme og en metode - godtnok ikke særlig hensigtsmæssig, men den virker...
Det fungerer på den måde at hun bliver puttet klokken 20 med faste ritualer: Vi børster tænder, læser en bog i sengen - altså MIN seng! - og synger en lille godnatsang mens vi ligger og putter sammen. Når hun så er faldet i søvn, gør jeg det som jeg godt ved er MEGET forkert: jeg lægger hende over i hendes egen seng.... nogle nætter sover hun igennem til om morgenen, men mange nætter vågner hun ved midnatstid eller senere og vil over til os. Det kommer hun så.... hvis hun er ked af det, skal hun selvfølgelig over til os, men det er efterhånden også en ren automatisk handling, at hun rejser sig og vil over til os.
Jeg kunne godt tænke mig at få hende ind på hendes eget værelse i januar, da jeg har noget barsel til gode jeg vil tage der. Så er der ro i hverdagen og jeg har overskud til at tage fat i den nye situation.
Men er det et godt tidspunkt? Jeg læser jo i dine svar at nu her i 18/19 mdrs. alderen, bliver de mere bevidste om fare osv... og jeg mener selv, at det, at hun har fået optimal tryghed i sovesituationen, har gjort at vi har et meget trygt barn og det vil jeg selvfølgelig ikke sætte over styr. Så det gælder om at finde det rette tidspunkt og den rette metode.
Har du nogle guldkorn til det :-)
Mit andet spørgsmål går på opdragelse - især omkring spisning. Hvornår er det passende at man forsøger at skære igennem overfor f.eks at smide bestik på gulvet osv. Og nu vi er ved maden: Katrine spiser meget lidt hjemme - dog heldigvis mere i dagplejen - og vil absolut ikke smage på nye ting. Det bekymrer mig at hun skal gå rundt og være sulten - samtidig skal hun jo ikke vænnes til at hun bare får sin vilje og lever af leverpostejsmadder :-)
Jeg har prøvet med al slags mad - fra pasta og grøntsager til god gammeldags dansk mad, men der er ikke rigtig noget, der hitter.... og selvom hun får sin daglige vitaminpille, vil jeg jo gerne have at hun også spiser varieret.
Så hvad kan jeg gøre?
Glæder mig til at høre fra dig!
Kærlig hilsen
Susanne