Svar: Trist og sover dårligt
5. november 2008
Alder:
6 mdr.
Kære trætte familie
Min umiddelbare tanke er at der sker rigtig meget med jeres dreng rent udviklingsmæssigt lige nu og det er faktisk meget normalt at børn i netop 6 måneders alderen kan virke utroligt pylrede og irritable. De vil ikke ligge selv, skal hele tiden underholdes og selv om prøver og forsøger at være der for dem, så virker det stadig utilfredse - det føles som at man gir og gir og lige meget hjælper det.
Samtidig ligger der ofte den problematik, at når barnet er blevet ½ år, så må det kunne forventes at man som par kan få lov at være par og ikke længere 'bare' forældre. I har derfor som par sandsynligvis også behov for at kunne være noget for hinanden og det skal I naturligvis tillade jer selv. Hvis børnene kan blive passet en dag vil det således ofte være en god idé - det kan give lidt adspredelse fra dagligdagen og I skal give jer selv lov til at være noget for hinanden som par.
Men når alt det er sagt, så er det naturligvis også vigtigt at se på jeres rytme i løbet af dagen og hvad I kan forvente. De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne nøjes med 2 lure dagligt og vil også have behov for 3 måltider skemad. Da jeres dreng er godt igang med skemaden allerede, vil lidt mellemmåltider som adspredelse og øvelse også være en rigtig god idé. Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, og frisk frugt i hånden at sutte på, vælg de lidt blødere frugttyper som appelsinbåde, blommer, kiwi, fersken. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 10, sover måske en times tid, nogle gange 1½.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gnaske i, opbløde med spyt og lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl. 13.30, sover her 1½-2 timer. Det afhænger lidt af længden af formiddagslur
Eftermiddag 16: Ammes og kan også tilbydes lidt frugtmos eller frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen
powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes agurkestænger, brødskoper eller lignende i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten kl. 19.30-20 i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og puttes igen i sin egen seng og forsøger at få ham til at sove uden amning til næste morgen tidlig.
For at få ham til at være mere frisk om eftermiddagen, sidst på dagen, kan det være en god idé at forsøge at holde formiddagsluren som den lidt kortere lur og eftermiddagsluren som den lidt længere lur eller alternativt lade lurene vare f.eks. 1½ time hver. Som udgangspunkt skal man naturligvis lade ham sove, når han sover, men det er som I skriver uhensigtsmæssigt, hvis han begynder at sove mere om dagen og have vågne timer sen aften og nat, som det lyder til at være på nuværende tidspunkt. Derfor kan det være nødvendigt at vække ham om dagen og holde fast i at han i dagtimerne ikke sover mere end max 3½ time sammenlagt. Resten af søvnbehovet skal så vidt muligt dækkes om natten.
Jeg håber at ovenstående plan giver en idé om hvordan det skal kunne lade sig gøre og at tidspunkterne jeg har angivet, passer nogenlunde ind i jeres hverdag.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske