Svar: Natteuro - 5 mdr.
6. november 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Buller
Det er dejligt at høre at I har fået nogenlunde styr på maveproblemerne og det er rigtig dejligt at høre, at jeres dreng er glad for grød. Det er jo en måde at skaffe ham et vist indtag af forskellige fødevarer og også mælk ved siden af den mælk I kan få ham til at indtage af flaske.
I må meget gerne tilbyde ham grød og mos 2 eller evt. 3 gange dagligt og det vil være rigtig godt, hvis I kunne variere hans indtag, så han får forskellige grødtyper, topping af frugtmos og også mos af forskellige grøntsager. I kan lave grød og mos med mme, så han får ekstra mælk på den måde og så kan I fortsat tilbyde ham vand af kop, for at sikre ham en vis mængde væske.
Man kan naturligvis overveje om man skal tilbyde mme af kop, hvis han afviser flasken og det kan i evt. godt gøre, hvis han vil have det. Men det er vigtigt at han også fortsat få vand af kop. Hvis han er træt af smagen af mme og derfor ikke rigtig gider det mere, så vil det at få mme af kop jo gøre at han evt. fravælger mme helt og det dur ikke. Mælken har han jo stadig behov for.
Derfor skal I også stadig holde mængden af skemad nede, så han ikke bliver så mæt at han nedsætter mælkeindtaget yderligere. Modsat vil nogle børn nyde at få flaske kun 4 gange dagligt fremfor at blive presset for meget og hvorvidt han vil trives bedre med dette må I prøve at vurdere. Hvis han kan drikke godt af flasken de 4 gange og derudover få lidt ekstra mælk via maden, evt. af kop og derudover vand til at dække væskebehov, så kan det være en god løsning. Det er meget individuelt hvad der fungerer bedst. Tror I han kan drikke fire flasker af 150ml og så få grød med mme og vand ved siden af? Er det realistisk?
I må gerne forsøge med vælling, hvis I tror han drikker mere af det, fordi det er en ny og måske mere spændende smag. Det er helt okay. Men det er samtidig sådan at vælling jo ofte mætter mere end almindelig mme og hvis hans indtag i forvejen er nedsat, så skal man være forsigtig med at give mælk som mætter ekstra, da det kan betyde et yderligere nedsat mælkeindtag og det er der jo ikke grund til. Men prøv en flaske og se om han bedre kan lide det og se så hvad der sker.
Med hensyn til natteuro og hjælp til at skifte stilling for at kunne sove videre igen, så er det helt normalt for alderen. Det handler simpelthen om at jeres dreng får sig lagt i nogle stillinger, hvor han ikke sover særlig godt, men motorisk er han endnu ikke i stand til på egen hånd at blive lagt rigtigt og derfor har han brug for hjælp til stillingskift og når I hjælper ham med det, så sover han videre.
Jo mere motorisk dygtig han bliver, jo bedre vil han også kunne vende sig selv om natten. Derfor er det rigtig vigtigt at I hjælper ham med at bruge sig selv fysisk dagen igennem og støtter ham i den motoriske udvikling. Jo mere I kan trille med ham, svinge ham rundt, danse med ham osv. jo bedre er det.
Så hos jer tænker jeg altså at I lige nu gennemgår en fase, hvor jeres dreng motorisk har en uro om natten og brug for stillingsskift og samtidig også lyder til at være træt af flaske, smagen af modermælkserstatning og derfor ikke drikker det han har behov for. Jeg håber at mine tanker vil hjælpe lidt på vej, måske giver det lidt ro at vide, at der er tale om en fase ...? :o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske