Svar: Madplan - 5 mdr.
6. november 2008
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det lyder umiddelbart som om at jeres dreng trives med lidt grød og modermælkserstatning fremfor vælling. Han har jo ikke reageret på risgrøden, som han gjorde på vællingen og det er rigtig fint. Det er også rigtig godt, at I oplever at han sætter sit mælkebehov lidt op, det er godt for hans mave, I skal dog være forberedt på at det sagtens kan nedsættes lidt igen uden at det behøver være problematisk.
I må gerne skifte til Nan 2, som er en fuldgyldig erstatning. Der kan godt være lidt smagsforskel på Nan HA og den almindelige Nan og det kan godt være at han bedre kan lide Nan. Du kan forsøge dig lidt frem, udskift en flaske af gangen, så du får hans mave til at følge med. Det vil sige give ham f.eks. 5 flasker Nan HA og en flaske Nan 2. Giv ham dagen efter 4 flasker Nan HA og 2 flasker Nan 2, næste dag 3 flasker af hver osv.
Forskellen på Nan 1 og 2 er at der er tilsat lidt mere jern i Nan 2. Nan 1 indeholder 0,4 mg/100 ml og Nan 2 0,8 mg/100 ml. Derudover er laktosen i Nan 2 skiftet ud med maltodextrin som skulle tykne modermælkserstatningen, så Nan 2 mætter lidt mere end Nan 1. Man kan desværre ikke få Nan HA 2 i Danmark og jeg vil også sige, at hvis I oplever at han trives med Nan HA og ikke virker træt af smagen, så er der måske ikke grund til at skifte ... :o)
Du må gerne tilbyde ham skemad to gange dagligt, give ham rigrød, majsgrød eller hirsegrød til frokost og varier tilbuddet af frugtmos som topping. Hold igen med banan, som kan virke lidt forstoppende, prøve istedet med sveskemos, abrikosmos eller mos af forskellige slags bær. Tilbyd ham grøntsagsmos til aften, hvor udgangspunktet kan være de grøntsager som I andre spiser. Det er godt at starte med gulerod, blomkål, kartoffel, broccoli. Hold hele tiden mængden af skemad nede, så der fortsat er plads i maven til en flaske bagefter og giv ham vand at drikke sammen med skemaden, så han får den ekstra væske.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Formiddag 9-9.30: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16.30-17: Flaske med mme
Powernapper
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mme ca 19.30-20. Tidspunktet varierer efter hvor sent powernappen ligger.
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Nat 24-06: Evt. en flaske, men kan måske også sove uden, de fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære flaske midt nat, men nogle børn kan godt inden ...
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske