Svar: Modermælkserstatning HIPP2
6. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lea
Du kan sagtens bruge HIPP 2 i madlavningen selvom det er en tilskudsblanding. Faktisk er det ofte lettere at bruge tilskudsblandinger fordi de lettere kan udrøres i koldt vand og du kan også komme pulveret direkte i den grød du er ved at lave, hvis du f.eks. ved at du bruger 200ml vand. Du behøver altså ikke blande vand og mmepulver først inden du hælder det i grød og mos. Det er jo meget praktisk.
Forskellen på modermælkserstatning og tilskudsblanding er at modermælkserstatning kan barnet leve af alene. Det er et fuldgyldigt produkt. Tilskudsblanding kan bruges ved siden af f.eks. amning - som en ekstra flaske inden sengetid (vælling er f.eks. en tilskudsblanding) og kan bruges i madlavningen - altså som tilskud til den mælk, som barnet i øvrigt kan leve fuldt af. I alderen 4-6 måneder anbefales det at man max tilbyder 2 flasker tilskudsblanding dagligt (svarende til max 400ml).
NAN produkterne adskiller sig fra andre modermælkserstatninger ved at både type 1 og 2 er fuldgyldige og netop også derfor hedder modermælkserstatning. Jeg kan godt forstå man som forældre bliver forvirret.
så for at opsummere, så er HIPP2 ikke en modermælkserstatning men en tilskudsblanding og du kan sagtens bruge den i madlavningen. Det er helt fint. Du kan også blande den op i koldt vand og servere den som koldere drikkemælk af en kop.
Håber dette giver lidt klarhed, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske