Brev:
Powernapper 30 min dagen igennem og sover også dårligt om natten
6. november 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Helen
Jeg har efterhånden læst rigtig mange af dine gode svar og har indtil videre fået rigtig meget ud af andres spørgsmål og svar. Men nu har jeg virkelig selv brug for nogle gode råd, først og fremmest i forbindelse med min datters søvnmønstre, så jeg håber du kan hjælpe mig lidt videre.
Først lidt baggrund: vores datter er 6 mdr og de første 4 mdr gik med at vi var ramte af kolik; hun græd lige fra hun kom til verden og det fik først ende omkring 4 mdr. alderen hvor hun for første gang vågnede op uden et skrig.
Siden har hun været en glad og nysgerrig pige; som sidder selv, triller både den ene og anden vej, er begyndt at lave initierende kravlebevægelser, eksperimentere med stemmen osv. men men men søvn har aldrig været noget vi har fået for meget af, indtil for kort tid siden ammede jeg hende hver anden time hele natten og dagen igennem sover hun kun 30 min af gangen.
Jeg fik efter de 4 mdr. indarbejdet en rigtig god putterutine hvor jeg bare kunne lægge hende i sin seng og så faldt hun i søvn indenfor ca. 5-10 min. Men de seneste 3 uger er det gået helt galt igen, hun falder i søvn efter ca. 30 min og ret meget brok, ved at jeg sidder hos hende og holder en hånd på hendes mave/ holder i hånd eller lign. så sover hun ganske kort ca. 20 min. og vågner op, nogle gange med et skrig andre gange bare grædende så trøster jeg hende - prøver på at trøste hende i sengen, men nogle gange bliver hun helt kørt op og så tager jeg hende op trøster hende og lægger hende igen og sådan kan vi ellers blive ved i et par timer indtil hun endelig overgiver sig.
Herefter kan hun så sove en time ad gangen - typisk vågner hun kl. 22, 23, 24 og så et par gange mere i løbet af natten - så nu er det altså værre end hver anden time. Der kan dog være gode aftener hvor hun overgiver sig ved 21.30 tiden og så kun vågner ved 1 - 3.30 - 5/6 tiden. Men jeg kunne jo efterhånden godt tænke mig at hun kunne sove lidt mere og er også forundret over at hun er blevet så svær at putte og vågner så mange gange inden hun endelig overgiver sig til søvnen - har du nogle ideer til det?
Som før nævnt sover hun kun i 30 minutters intervaller i løbet af dagen og jeg har meget svært ved at forlænge disse lure, har prøvet rigtig mange ting bla: køretur i bilen, lang gåtur hvor jeg bliver ved med at gå med hende efter hun er faldet i søvn, stå klar ved barnevognen når den halve time næsten er gået så jeg har været klar, gået tur med barnevognen når der er gået 20 min osv osv, men ligegyldig hvad så vågner hun når der præcist er gået 30 min.
Det er dog lykkedes mig at forlænge en af lurene et par gange ved at putte med hende i vores seng men det er ikke altid det kan lykkes for mig. Jeg har også prøvet at køre en meget fast tidsplan for at se om det hjælper. Hun er rigtig glad når hun vågner og ligger og leger, pludrer og hygger i barnevognen så hun virker udhvilet.
Vores dag ser således ud:
mellem 5 og 6 amning og putning med mig i vores seng
ca 7 - vågner helt, hygger og står op
8.45 - havregrød m frugtmos + vand af kop
9.45 amning men hun vil typisk ikke have noget men hun bliver tilbudt
10-10.30 lur
12 hirsegrød m frugtkompot + vand af kop + agurkestav
13 amning
13.15 - 13.45/14.30 lur (her lykkes det mig nogle gange at forlænge luren til ca. 1 time + 20 min)
ca 16 amning, det er lidt forskelligt hvornår hun får tilbudt eftermiddagsamning.
17-17.30 en halv times lur
17.30 grønsagsmos med kødbolle/fisk eller lign. sveskemos og frugtmos
ca. 19 - 20 amning og putning i tremmeseng
så ser natten jo lidt forskellig ud, nogle gange ammer jeg hende igen ved 21 tiden hvis hun er meget ked af det og har været meget vågen.
ca 23 amning
ca 3.30 amning
ca 5.30 amning
(En god nat)
Har du nogle ideer til hvordan jeg kan hjælpe hende med at sove lidt bedre? Håber du kan hjælpe, synes efterhånden også jeg er lidt småtræt;-)
Mange hilsner fra Tenna