Svar: Falde i søvn ved bryst - 9 mdr.
7. november 2008
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Din dreng er lige startet i dagpleje og skal vende sig til at være væk fra dig i løbet af dagen. Samtidig er han lige nu i separationsfasen og det betyder at der lige nu sker rigtig meget med ham udviklingsmæssigt. På den ene side, har han rigtig meget behov for tryghed og nærhed, han har brug for masser af fysisk kontakt, knus og kram og på den anden side har han brug for at adskille sig fra dig, øve sig i at bevæge sig lidt ud i verden på egen hånd. Han kan dog ikke adskille sig uden at føle sig tæt knyttet og derfor vil han helt naturligt i øjeblikket søge dig og brystet mere end tidligere.
Jeg synes derfor det er en meget svært periode at give ham en 'kold tyrker' på. Han er lige nu rigtig afhængig af dig og brystet for at kunne falde trygt og roligt i søvn, han forstår simpelthen ikke hvor du er i løbet af dagen, han forstår ikke hvor du er, når du går fra ham - putter ham i sengen og går ind i stuen. Han kan ikke forholde sig til at du er lige inden på den anden side af væggen, han kan ikke forstå når du er på arbejde og at du kommer efter ham igen.
Jeg tænker derfor at du lige nu skal give det lidt tid og give ham den ro han beder om. Du skal fortsat amme ham om aftenen som du plejer og give ham den ro som amningen medfører og få ham til at slappe helt af og overgive sig stille og roligt til søvnen. Det er langt bedre for jer alle end at han skal græde sig ulykkeligt i søvn aften efter aften.
Når der er faldet lidt ro over det hele og vi måske når til jul, hvor I er hjemme og har lidt ferie og lidt mere overskud, så synes jeg du skal begynde at træne gode sovevaner. Det vil sige øve med ham, at han falder i søvn af sig selv i sin seng, efter at han er blevet ammet.
Du må gerne allerede nu, når du ammer ham om aftenen, prøve at putte ham på det tidspunkt, hvor han lige glipper med øjnene, registrerer hvor han bliver lagt og at han flyttes fra din favn, men let overgiver sig til søvnen. Og så kan du stille og roligt, når I er hjemme og har overskud til det gå over til at amme ham og putte ham lidt mere vågen til natten.
Når du tager ham fra brystet og han skal puttes, så skal du give ham hans nullerklud, den skal indgå som en del af hans faste putteritual. Du skal bruge den hver gang han puttes både dag og aften, både hjemme og i dagpleje. Derudover skal du kærtegne ham, nusse ham på en bestemt måde, give ham fysisk kontakt på en måde, som på sigt kan få ham til ro uden at han behøver brystet i munden.
Du skriver at du drømmer om at kunne ligge ham helt vågen i seng og han så falder i søvn selv. Jeg bliver her nødt til at sige til dig at den drøm ikke er realistisk, her stiller du lidt for store forventninger. Ingen kan sove på kommando, det kan du heller ikke selv. Man kan ikke putte et spilvågent barn og forvente at det lægger sig til at sove. Du skal forestille dig at der kører et søvntog og det handler om at springe på toget når det kommer forbi. Hvis man kommer for tidligt så kan man ikke sove, hvis man kommer for sent til toget, så kan man heller ikke sove. Det handler derfor om at komme på søvntoget lige der, hvor man er parat til at falde i søvn.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske