Svar: For sent ude?
7. november 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Heidi
Nogle børn reagerer med det samme på at være ude, andre børn kan uden problemer medbringes fra det ene til det andet og de sover sødt og godt uanset hvor de er :o)
Det lyder umiddelbart som om at jeres datter hører til de sidste og det er rigtig dejligt at det går så fint. At hun lige nu reagerer lidt når I kommer hjem, handler sandsynligvis om at hun er i separationsfasen og derfor meget bevidst om hvorvidt hun er hos jer, eller hos fremmede, om hun er hjemme eller ude. Samtidig har hun også en større motorisk uro, et øget tryghedsbehov, søger mere fysisk kontakt osv. og det mærker I naturligt - både når I er ude og også når I er hjemme.
Hvis tingene fungerer hos jer, som det er nu, så lad det være som det er. Hvis hun bliver ked af det, græder, ikke vil sove og ikke kan finde roen, så er det tegn på at det er lidt for meget for hende i øjeblikket og så kan I måske invitere folk til at komme hos jer i den periode. I juledagene plejer der jo at blive rigeligt med ture frem og tilbage :o)
I skal ikke være i tvivl om at hun vil sige fra, hvis og når det bliver for meget for hende. I vil godt kunne mærke det på hende, hun vil blive ked af det, uroligt, pylret, svært ved at sove - virke mere umulig end ellers :o)
Fortsat held og lykke og tak for dine pæne ord til mig.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske