Brev:
Småtspisende og vågner konstant om natten
7. november 2008
Alder:
10 mdr.
Småtspisende og vågner konstant om natten
Hej Helen
Emma er 10½ måned, 80 cm lang og vejer knap 10 kg. Vi har de sidste 2 måneder haft 2 udfordringer:
Udfordring nr. 1: Emma spiser meget lidt.
En sjælden gang spiser hun derudaf, men en typisk dag ser således ud:
Morgen: havregrød + vand, spiser ml. 2 mundfulde og ½ dl. Vi har prøvet med 3 forskellige slags grød, yoghurt, brød og havregryn, men det spiser hun ikke mere af.
Formiddag: frugt/bolle/kiks eller andet samt flaske. Hun spiser en lille smule og drikker max 100 ml.
Frokost: rugbrød med forskelligt pålæg + vand. Dertil noget grønt at bide i/ostehaps eller andet. Spiser ml. ¼ - ½ skive.
Eftermiddag: yoghurt/knækbrød/frugt/kisk/bolle/babymajs + vand. Hun spiser stadig kun en lille smule. Har hun ikke fået flaske om formiddagen, tilbydes hun en nu – og drikker max 100 ml.
Aftensmad: Hun tilbydes vores aftensmad + vand og spiser ingenting. Heller ikke hvis vi laver grød eller andet. Hvis vi giver hende banan og ostehaps spiser hun.
Til natten: Vælling, hun drikker ca. 160-180 ml.
Hun vil ikke lade os made hende med ske og hun spiser ikke selv, hvis vi giver hende en gaffel. Enten vender hun hovedet væk eller smider maden på gulvet. Prøver vi at tilbyde hende mere end et par gange, begynder hun tit at græde. Men nogle gange spiser hun det, hun har kastet på gulvet. Hun vil ikke drikke mælk af kop. Nogle gange åbner hun munden og smager, men spytter altid maden ud igen og vil ikke smage mere.
Har du et godt forslag til, hvordan vi får hende til at spise?? Hun har kun tabt sig en smule de sidste 2 mdr. (ca. 200-300 g). Har hun ikke brug for maden?? Hvordan kan vi tage flaskerne fra hende, når hun ikke vil have mælk af kop??
Udfordring nr. 2: Emma vågner 1000 gange om aftenen/natten. En typisk dag ser således ud:
Vågner ml. kl. 6-7
Sover ml. kl. 9-10: ca. ½-1 time.
Sover ml. 12.30-13.30: Hvis hun kun har sovet ½ time om formiddagen, sover hun gerne 2½ time. Ellers sover hun 1½ time.
Puttes til natten ml. kl. 19-19.30 (efter hun har været vågen ca. 4-5 timer). Putter vi hende tidligere vil hun ikke sove.
Og så starter balladen!! Nogle gange vågner hun hvert kvarter andre gang ”kun” 1 gang i timen. Hun vågner og græder/brokker sig og skal have sutten, men sådan har det jo ikke altid været. Hun kom på eget værelse, da hun var 5 mdr. gammel, fordi vi vækkede hinanden. Hun vågner ikke mindre om natten, hvis hun ligger i vores seng. Hun har altid sovet med sin putte-kanin. Vi har prøvet at lade hende ligge lidt, men hun skruer bare op for volumen indtil vi kommer, vi har dog aldrig ladet hende ligge en hel aften/nat. Vi har prøvet at give hende sutten i hånden, men hun vil ikke tage den og bliver meget vred. Som regel er der ro ml. kl. 2-5. Hvad i himlens navn er det for en rytme?? Hvordan får vi hende til at sove og ikke vågne op konstant?? Det er jo ikke helt normalt.
Generelt er hun en glad pige. Hun kravlede da hun var 7 mdr. og har rejst sig op af alt siden hun var 8 mdr. Hun leger godt selv. Hun er først lige startet i dagpleje i sidste uge, så det forklarer ikke natteroderiet. Hun har dog på det sidste udviklet et noget stort temperament, hun bliver tit meget vred. Hun har lige fået sin 3. tand, tror de generer hende. Vi har prøvet at smøre AftaMed på gummerne og vi har givet hende en Panodil for at se, om hun vågnede om natten på grund af ømhed i gummerne. Vi har også fået tjekket hendes ører, de fejler intet.
Jeg håber på, at du kan komme med nogle gode råd.
Venlig hilsen
Nina