Svar: Småtspisende og vågner konstant om natten
7. november 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Nina
Det lyder ganske rigtigt som om at din datter spiser meget lidt og jeg tænker at det er rigtig vigtigt at I ikke presser hende unødigt. Det er naturligvis vigtigt at hun ikke taber sig og at hun vokser som hun skal og derfor skal I fokusere på, hvordan I kan tilbyde hende gode fedtstoffer og ekstra protein, når I tilbyder hende mad.
Det er også vigtigt at medtænke at lidt er bedre end ingenting og at det er en god idé at holde fast i små hyppige måltider og at I spiser sammen også selvom der ikke glider de store mængder ned.
Derudover er det rigtig vigtigt at medtænke hendes øgede selvstændighed og temperament og egen vilje og så vidt muligt tilbyde hende mad, som hun kan spise selv. Har hun lyst og kan hun acceptere lidt med ske, skal I naturligvis supplere hende, men så vidt muligt lade hende prøve selv.
I skal også være opmærksomme på at hun er en klog pige, som meget hurtigt fornemmer at det at lukke munden sammen og skubbe skeen væk, skaber en reaktion fra jeres side. Hun ved godt at hun ved at gøre dette meget hurtigt bliver centrum formiddagsbordet og hvem vil ikke gerne være det. Derfor er det meget vigtigt at hun får madro og at I prøve at fjerne fokus fra hvad hun spiser og hvordan hun spiser og i stedet koncentrerer jer om noget andet. Det kan være jeres egen mad, det kan være avisen der bliver læst imens eller du kan f.eks. stå i køkkenet og rydde op osv. imens hun sidder ved bordet og spiser selv.
En plan for dagen (som ligner din) ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød lavet med sødmælk og smørklat eller med modermælkserstatning, sødmælk eller mme af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost i stænger, evt. lidt marmelade, frugtmos eller frisk frugt i hånden, evt. lidt friske bær. Vand af kop.
Formiddagslur 9.30-10
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, det kan være makrel, sildepostej, tun, rognguf, avokadomos eller lignende, Tilbydes derudover rester fra aftensmaden - det kan være godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle (kød eller fiskedelle), små stykker fiskefilet, en kartoffelbåd eller lignende. Tilbydes også en gang imellem ½ hårdkogt æg, en æggepandekage eller lignende og som nu lidt kogte ærter, majs, gulerod, agurk osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Tilbydes en portion yoghurt eller lignende, ½ bolle med smør, en portion frugtgrød med sødmælk eller lidt frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Aften 18: Tilbydes det samme som I får, vælg retter hvor der indgår sovs eller hvor hun kan få lidt dressing og dyppe sin mad i og hvor I kan mose noget af det og give med gaffel men også serverer mad i stykker. Gode retter til børn kan være lasagne, spaghetti med kødsovs, boller i karry, laks og spinat, farsbrød, frikadeller og lignende, fiskefiletter, kyletter osv. Giv hende også gerne retter med lidt ost, da hun tilsyneladende godt kan lide smagen af ost. Det kan være f.eks. lidt ostesovs eller reven ost på noget af maden. Tilbyd hende sødmælk eller vand af kop.
Slut af med en godnatgrød, eller en portion frugtgrød med sødmælk til dessert og en banan.
Puttes til natten med en flaske vælling ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Får en flaske mme eller vælling at sove på til næste morgen tidlig
Jeg anbefaler jer at tilbyde hende fisk og kød fordi det især er igennem disse ting at hun får gode fedtstoffer og protein. Det er f.eks. også derfor jeg anbefaler sovs, dressing, ost, æg osv. Jeg vil derudover anbefale jer at I forsøger med en tallerken som er opdelt i rum, så hun kun får små stykker af hver slags fødevare på sin tallerken og så hun får bedre overblik.
Jeg vil anbefale dig at bage nogle havregrynsboller til hende, som hun kan få som mellemmåltider:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Jeg anbefaler derudover at I nu fjerner flaskerne om dagen og i stedet tilbyder flaske aften og sen aften. Det giver for det første sikkerhed for at hun ikke mætter sig med flasken i dagtimerne, men i stedet spiser når hun er sulten og samtidig giver det sikkerhed for at hun trods alt ikke er alt for sulten, når hun vågner om natten. Der er jo nok ingen tvivl om at hendes sparsomme indtag af mad om dagen også påvirker nattesøvnen lidt ...
Det er samtidig rigtig vigtigt at hun, når hun puttes kl. 19.30 ikke falder i søvn med flasken i munden, men ved hvor hun puttes og hvor hun lægges til at sove. Ellers vil hun vågne hver time natten igennem indtil hun atter får en flaske i munden fordi hun forbinder flasken med at kunne falde i søvn. Hun skal derfor være træt nok til at sove, men vågen nok til at registrere, når hun puttes og hvor.
Flasken sen aften må hu få i søvne, så hun ikke registrerer hvad der sker, men bare fyldes lidt ekstra op med mælk.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske