Brev:
For tidligt født
7. november 2008
Alder:
0 mdr.
For tidligt født
Hej Helen,
Jeg foedte for to uger siden en lille dreng, Askild i uge 32. Han vejede 1890 og var 45 cm lang ved foedslen. Jeg foedte ham naturligt og han har klaret sig selv lige fra starten og har ingen infektioner eller lign. haft siden. Han blev lagt i kuvoese fra starten og for to dage siden blev han lagt i varmekasse. Vi regner med at faa ham hjem naar han har passeret de 36 uger, hvilket der heldigvis ikke er laenge til!
Jeg har vel en million spoergsmaal.. Laegerne hernede (jeg bor i Paris) siger at alt forloeber som det skal og at der ikke noedvendigvis vil stoede noget til senere, men at man selfoelgelig ikke kan spaa om fremtiden! Har laest en del paa nettet om for tidligt foedte og bliver naesten deprimeret over alle de ting der kan vaere i vente! Sarte boern, DAMP mm. Er der da slet ikke situationer hvor det hele forloeber "stille og roligt" senere i livet! Eller bare nogle positive indslag!
Naa, men lige nu handler det vel om at tage en ting ad gangen! Men lige et par konkrete spoergsmaal. Paa afdelingen hvor han ligger er der meget uro, lys mm. Askild er nu meget rolig og meget afslappet og sover en masse. Da han var i kuvoesen daekkede vi den til saa der ar moerkt, er det godt? Naar jeg har ham hud mod hud eller han bare ligger hos mig, er lagt til brystet mm. og der er larm hvor jeg kan se at han bliver paavirket, saa synger jeg en stille sang for ham og han smiler og virker beroliget. Men har saa hoert at for mange stimuli ikke er godt for ham?
Jeg vil for alt i verden ikke putte en etiket paa ham hvorpaa der staar skroebelig! Mit udgangspunkt er at han er som andre boern, men at der maaske er nogle ting som der er gode at tage hensyn til! en anden ting, naar han kommer hjem kan han saa komme udenfor og sove til middag? Hvis ikke fra starten hvornaar saa? Ved at vinteren naermer sig, men det er dog noget mildere i vejret her i Paris?
Haaber at du kan finde rundt i min mail. Paa forhaand tak.
Heidi