Svar: For tidligt født
7. november 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Heidi
Tillykke med den lille dreng :o) Det har naturligvis været et hårdt forløb for jer, det er hårdt at føde et barn 8 uger før tid, der følger en masse bekymringer med. Det lyder dog som om at din dreng (og I selv) har klaret det hele rigtig godt og han har haft en fin størrelse, da han kom til verden og har været en stærk lille en. Det er rigtig dejligt.
Du har en sund og god indstilling, når du siger at I ikke vil sætte prædikater på ham som været meget skrøbelig, men vil forsøge at se ham som den lille dreng han er. Det er som udgangspunkt rigtig fint, men der er dog nogle ting som gør sig gældende og lidt ekstra hensyn man skal tage omkring et for tidlig født barn og dem skal du naturligvis kende til :o) Når I bliver udskrevet, så skal du se det som et udtryk for at han er stor og rask nok til at kunne være hjemme, men han er stadig en lille dreng, der har haft en lidt kaotisk start på livet.
For at starte med dit sidste spørgsmål først omkring, hvornår jeres dreng må sove ude. I må gerne, når I har været hjemme et par dage og vænnet jer til det, trille en tur med barnevognen. Det vil være en kort tur på max 30 minutter og når I kommer hjem skal jeres dreng med ind i liften, hvor han så kan sove videre indendøre.
Han må først stå og sove ude, når han vejer mere end 3 kg. Da han er født før tid, så har han ikke det ekstra fedtlag der skal til for at holde ham og han skal så vidt muligt bruge sin energi på at vokse og ikke på at holde sig varm.
Han må ikke komme ud hvis det er fugtigt i vejret, hvis det blæser meget eller hvis det er meget koldt - det vil sige minus 10 grader. Han må gerne komme ud, hvis det er klar frost og høj sol, men ikke hvis det f.eks. er tåget.
Han skal have tøj på som passer til vejr og vind, når han er ude og han skal have tøj på inde som passer til temperaturen inden døre. Han skal have bodystocking, langærmet bluse og sparkedragt på, evt. en ekstra trøje og en par små sokker når han er indendøre og han skal puttes i en kørepose, flyverdragt og lignende, når I tager ham ud. Ude skal han også have hue og vanter på.
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke lammeskind til små mature børn fordi det samler støvmider, men til præmature børn vil jeg sige at det kan være en udmærket idé. Det har han sikker også ligget på, imens han har været indlagt? Præmature børn har svært ved at holde varmen og man kan godt lægge et lammeskind i lift/barnevogn fordi det tempererer og beroliger. Man skal så igen også være opmærksom på at små børn ikke må blive overophedet, så hold øje med ham.
Når I bader ham og pusler ham, så skal I søger for at der er varmt i rummet. Skru op for varmen og hæng håndklæder på radiator, put dem i tørretumler eller lignende, så han med det samme kan få noget lunt omkring sig.
Jeg kan godt forstå at du bliver bekymret, når du læser om for tidligt fødte børn og forskellige følgesygdomme. Som mor og som forældre vil I naturligvis være opmærksomme på, hvordan han udvikler sig og være bekymret for om alt er som det skal være. Børn, som er født for tidligt og har haft en vanskelig start, kan godt få en lidt forsinket udvikling i forhold til deres alder. Det er helt normalt og det er her rigtig vigtigt at du fokusere på hvad din dreng kan og ikke så meget på de ting han endnu ikke har lært.
Det er rigtigt at for tidligt fødte børn skal have ro, det er vigtigt for at vokse og gro. Men det betyder ikke at I skal lukke jer inde bag hjemmets fire vægge og ikke kan lave noget. I kan sagtens have besøg af venner og familie eller I kan selv tage på besøg en gang imellem i det omfang I også selv orker dette.
Det er helt normalt og vigtigt at for tidligt fødte ofte gerne vil være på arm. Det gør dem trygge at kunne putte sig der. Det skyldes blandt andet at børnene ofte er meget følsomme overfor lyde - præcis som du beskriver, han reagerer med det samme på de bimlende alarmer og lyde i lokalet, men i din favn, når han mærker din ro, hører din stemme, så slapper han af. Da hans liv er startet lidt for tidligt, da han lidt for hurtigt er blevet hevet ud af maven og roen der følger med at ligge inde i livmoderen, så vil nogle for tidligt fødte børn meget let kunne blive lidt stressede, når der er larm omkring dem. Hans 'filter' til at kunne sortere i de forskellige indtryk ofte er svagt. Derfor vil han naturligt blive mere uroligt, hvis han er med et sted, hvor der er meget larm eller hvis han f.eks. går fra arm til arm, fordi alle gerne vil holde ham og se ham.
Så I skal altså på den ene side tillade jer selv at vise ham frem og lade gæster se ham og nyde ham, men I skal også give ham den ro og nærhed han har ekstra behov for. Han skal ikke bæres af for mange forskellige, han har det bedst i jeres favn.
Når man pakker ham tæt, laver en lille rede til ham i kuvøsen og dækker kuvøsen over med et tæppe, så er det netop for at give ham ro. Det er for at lave en lille hule, som hvis han stadig lå i maven ... Sådan gør man også i Danmark :o)
Jeg håber du kan bruge alle mine råd lidt videre, der dukker sikkert mange andre spørgsmål frem - pas godt på hinanden og kom godt hjem, det bliver dejlig for jer at få ham hjem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske