Svar: Godnat
7. november 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Rikke
Det er sådan at vi alle sammen har brug for det der hedder søvn associationer. Søvn associationer er ting vi forbinder med at skulle sove, ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvn associationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvn associationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvn associationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvn associationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvn associationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Der er ingen tvivl om at jeres dreng protesterer voldsomt, når far går for at putte ham fordi jeres drengs søvnassociation er brystet. Han har i helt sit første år, været vant til at falde i søvn ved brystet, du har lagt dig med ham når han skulle sove om aftenen og det er altså det han forbinder med at skulle falde i søvn.
Det I gør nu, er at fjerne hans søvnassociation, I fjerner det mest trygge og genkendelige han har og det reagerer han naturligvis på. Han er dybt afhængig af at få bryst for at kunne sove og det nægter du ham og derfor bliver han så dybt ulykkelig.
Hvordan man griber det an er forskelligt. Nogen vælger at tage en kold tyrker og holde hårdt mod hårdt og stoppe amning fra den ene dag til den anden. Man kan også forsøge at afslutte amning lige inden han falder i søvn, erstatte brystet med en sutteklud, lidt kærtegn, beroligende ord eller lignende, så det på sigt er netop disse ting han falder i søvn ved og på sigt helt kan undvære brystet. Man kan også forsøge at erstatte brystet med en kop mælk, en banan og en godnathistorie, hvis man har indtryk af at det virker bedre.
I skal altså hos jer finde ud af hvordan det fungerer bedst, hvad metode der er bedst for både jer og jeres lille dreng. I kan prøve at vurdere ud fra hvordan han er overfor brystet om dagen, hvis han om dagen let lader sig aflede, finder ro med sutteklud og lignende når han skal sove der, så er det måske lettere at putte ham på den måde om aftenen også. Men det handler også om nærhed, kontakt, tryghed og det faktum at han jo er startet i dagpleje og naturligt savner mor og dagen og derfor også netop om aftenen søger den nære stund sammen med dig ...
I stedet for brystmælk skal han have letmælk af kop, tilbydes en portion tykmælk, yoghurt, A38 eller lignende surmælksprodukt, han skal have sovs til sin mad, mælk skal indgå som en naturligdel af maden han tilbydes og på den måde bliver han sikret det han har behov for.
Rigtig meget held og lykke med jeres projekt "skabe nye søvn associationer" og tillykke med de 1 år fredag :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske