Svar: Vil ikke være hos far, når mor er i nærheden
7. november 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Trine og Jimmi
I er bestemt ikke de eneste forældre, som synes det er rigtig svært, når barnet favoriserer den ene forældre mere end den anden. Det kan I også finde andre eksempler på i min brevkasse her på siden :o)
Når barnet foretrækker mor fremfor far, så hænger det ofte sammen med at barnet fra ganske lille er blevet ammet og at netop brystet ofte udgør en stor del i det at kunne trøste sit barn. Barnet lærer altså fra spæd at komme til mor, når det er ked af det. Samtidig er det ofte også mor der holder den længste barselsorlov og sørger for de mere praktiske ting omkring barnet - det er altså dig som mor der ud over at amme, har været mest hjemme, har badet jeres dreng, har putte ham, givet ham mad osv. og derfor er det også dig han foretrækker.
Der er dog igen tvivl om at det er vigtigt at far også kommer på banen og med den alder Jacob har nu, så er det rigtig vigtigt at far og søn begynder at lave ting sammen. Jacob har brug for sin far og det at han er en dreng gør naturligt at de to skal lave 'mandeting' sammen - ting som de to gør alene og uden mors indblanden.
Det er også sådan at små børn jo bruger os som et spejl og at børn identificerer sig med sine forældres følelser. Det betyder at hvis du som mor har haft og har meget tendens til at tage over, når Jacob har ville dig eller hvis far har gjort tingene anderledes end du ville gøre, så har det naturligt sendt nogle signaler til Jacob om at det var mor der var bedst. Prøv at gennemtænke, hvordan det har været .... Har du f.eks. kritiseret det tøj Jimmi har valgt til Jacob, har du rettet på Jimmi, når han har forsøgt at give Jacob mad, bade ham osv. Har du i mange henseender taget over fordi det ligesom bare var lettest sådan?
Og hvordan har du Jimmi reageret på det? Har du ladet Trine tager over, har du følt at hun også vidste bedre og kunne bedre og har du derfor trukket dig?
Jeg spørger selvfølgelig for at give jer en forklaring på, hvorfor Jacob mon foretrækker mor så meget som han gør og for at støtte op om at I sagtens kan prøve at ændre lidt på tingene så også far kankomme mere på banen. Netop fordi Jacob også har brug for far og får det mere og mere, fordi han er en dreng!
Det er naturligvis vigtigt at mor stadig er der for Jacob og også trøster og beroliger, når han har brug for det. Men det er også vigtigt at far tager over og at du Trine nogle gange lader far forsøge sig og gøre ting både når du er til stede, og når du ikke er der. Du må gerne opfordre lidt verbalt "så Jacob nu hjælper far dig lige" eller lignende så Jacob du sender nogle signaler til Jacob om at det er helt fint, han kan tage det stille og roligt.
I skal heller ikke lade Jacob gå imellem jeres forhold, I skal kysse, knuse, kæle osv. ligeså meget I kan og vil og så skal Jacob naturligvis også have kram og kys så I alle tre kærtegner og nusser, så hverken far eller Jacob holdes udenfor. Han må gerne mærke at I to er glade for hinanden, men skal naturligvis samtidig mærke at der også er plads til ham. Når I mærker at han kigger når I kysser og derefter søger mor, så gør det til en leg, giv ham en kildetur "nå skal du også være med, din lille bøllespire, så må du heller blive kildet lidt ..." og lad ham også gå mellem jer - fra mor til far og tilbage til mor, hvor I leger "jeg vil ikke give ham fra mig, jeg vil ikke tage imod ham". Selvfølgelig hele tiden på en måde, så han ikke bliver ulykkelig men oplever det som sjovt og okay at I begge 'deler ham' .. lidt svært at forklare, men jeg håber I forstår :o)
Og du Jimmi, du skal sammen med Jacob lave far-søn ting, I skal gøre noget sammen uden mor, jo mere jo bedre, for så vil han naturligt også lettere lade sig trøste af dig, selvom mor er der :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske