Brev:
Detaljeret madplan
7. november 2008
Alder:
7 mdr.
Detaljeret madplan
Hej Helen,
Så har jeg brug for din hjælp igen. Vores dreng er snart syv måneder og er godt i gang med skemaden, men jeg har svært ved at få indført mere end tre skemåltider om dagen og er samtidig i tvivl om, hvordan jeg skal/kan tilberede kød m.m.
Hans madplan ser pt således ud:
Tidlig morgen: Flaske
Morgen: Havregrød med sukker og frugtmos – jeg ved godt at småbørn egentlig ikke skal have salt, men er det ok at salte grøden lidt ellers smager den i bund og grund jo forfærdeligt…
Formiddag: En flaske
Frokost: Grøntsager med ris eller kartofler (evt. frugtmos) efterfulgt af en flaske, når han skal sove til eftermiddag
Eftermiddag: Flaske og frugtmos
Aften: Grøntsager med ris eller kartofler og kød + frugtmos
Sengetid: Flaske
Midnat: Flaske
Som du kan se får han stort set kun grøntsager og frugt. Kødet har jeg indtil videre bare kogt – det gælder både kylling og kødboller. Her kommer mine udfordringer. Jeg ved ikke helt, hvordan jeg ellers skal tilberede kødet. Han kan selvfølgelig spise det samme som os, men jeg skal lige have omstillet vores mad til at være mere børnevenlig, så indtil videre tilbereder jeg hans mad separat.
Derudover skal han også have flere små måltider, men jeg har lidt svært ved at få dem i gang. Indtil videre får han kun frugt i små stykker og lidt hvidt brød uden noget. Måske er det frygten for at han ikke kan tygge det….
En anden udfordring, som jeg gerne vil have hjælp med. Vi har netop været ude og rejse i 4 uger, hvor vores lille dreng tilbragte en del tid i sin klapvogn og autostol og ofte fik han sin flaske, når han sad/lå der. Det var der slet ikke nogle problemer med, men nu har vi meget svært ved at få ham tilbage på armen igen. Og det savner jeg frygtelig meget! Han vil stort set kun tage sin flaske, når han ligger for sig selv i sin seng eller på sit legetæppe. Skal jeg blive ved med at forsøge eller skal jeg bare acceptere, at det er sådan fremover.
Sidst men ikke mindst, så er mælken kommet tilbage i mine bryster! Jeg har ikke ammet i næsten 5 måneder og det er første gang det er sket. Jeg fik piller til at stoppe mælkeproduktionen, da jeg fik en meget stor knude på det ene bryst. Det ene bryst løb helt af sig selv og jeg kunne få mælk ud af dem begge med meget let med massage.
Det var vist det for nu.
På forhånd tak og god weekend.
Udenlandsdanskeren