Svar: Detaljeret madplan
7. november 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Udenlandsdansker
Din plan for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud og det er slet ikke sikkert, at din dreng behøver 4 måltider skemad, nogle børn trives bedre med kun 3 måltider og så mellemmåltider ved siden af.
En plan for dagen til et 7 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen: Flaske med mme og sover lidt videre
Morgen: Havregrød med frugtmos. Spar så vidt muligt både på sukker og salt. At du ikke synes det smager af noget er fordi du er vænnet til mange smagsstoffer, men det er din dreng ikke, så ren havregrød med frugtmos er fint til ham.
Formiddag: Tilbydes lidt frisk frugt og evt. lidt brød eller lignende at gnaske lidt i. Vand af kop.
Begynder at kunne undvære flaske at sove på om formiddagen, puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ris osv. ligesom nu. Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, eller andre lidt grovere brødskorper at gnaske i, opbløde med lidt spyt, agurkestænger og lignende. Vand af kop.
Tilbydes flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Her vil man normalt give 3 måltid skemad som består af f.eks. lidt flerkornsgrød med frugtmos, med mindre barnet trives bedre med at få flaske og dermed bedre sikres sit mælkebehov, så er det bedre at give flaske og så lidt frugt ligesom du gør nu...
Aften: Grøntsager med ris, kød, fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Det er ofte en fordel med retter som indeholder hakket kød, det vil sige at hvis du laver frikadeller, kød eller fiskedeller, så kan indmaden af disse komme i grøntsagsmosen ligesom også lidt kødsovs, eller lignende sagtens kan gives. Jeres sovs kan også bruges til at give lidt smag og lidt ekstra fedtstof.
Fisk kan på samme måde indgå i maden, hvis I spiser laks, rødspætter, torsk eller lignende, så må du gerne hakke det fint og komme det i grøntsagsmosen. Lidt tun fra dåse eller lidt sildepostej er og okay, hvis det skal være lidt lettere og mere praktisk en dag. Tilbydes også lidt kogte grøntsager, det kan være blomkål og broccolihoveder, kartoffelbåde og lignende som han selv kan sidde med i hånden. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske
Omkring midnat: Flaske
I forhold til din drengs alder, så vli det være helt fint at du sørger for at han max får to måltider grød dagligt og resten er grøntsagsmos. Det vil sige at hvis du holder dig til at give 3 måltider skemad dagligt, så kan du f.eks. skifte mellem øllebrød og grøntsagsmos til frokost, giver du 4 måltider skemad dagligt, så vil det være fint, hvis du giver grød morgen og eftermiddag og grøntsagsmos til frokost og aften.
Med hensyn til at spise i favn, så er der faktisk nogle børn som vægrer sig mod dette. Du kan prøve at lægge dig sammen med ham f.eks. i din seng, så I på den måde har fysisk kontakt imens og så se om du kan få ham til at spise i favn igen. Hvis han ikke vil det, så er det vigtigt at han får sin mælk og forbinder det at drikke af flaske med noget rart og så må du i stedet nusse og kæle med ham og have ham på favn alt det du kan, når han ikke spiser :o)
Med hensyn til mælk i dine bryster som pludselig er dukket op igen efter medicinsk ammestop for 5 måneder siden, så synes jeg du skal undersøge om du kan være gravid eller om hormonerne spiller dig et pus ... Det var nok en god idé at drøfte det med lægen.
Håber du hermed har fået lidt idéer til hvordan I kommer videre med maden og det hele, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske