Svar: Mad og søvn - får vores dreng nok at drikke?
8. november 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Malene
Det vil normalt være passende med 3-4 amninger eller flasker med den alder jeres dreng har nu. Hvis man skal sætte antal ml på så vil et mælkebehov stadig ligge på ca 600ml dagligt. Det svarer til at barnet drikker af bryst/flaske og også suppleres med lidt mælk i grød og mos, får lidt sovs osv. i takt med at barnet spiser mere og mere familiemad. Ud over de ca 600ml dagligt skal jeres dreng naturligvis også have sit væskebehov dækket og det sker bedst ved at tilbyde ham vand af kop.
Han må gerne få lidt sødmælk i sin mad og kan også få lidt sødmælk af en kop eller evt. en lille smule surmælksprodukt. Men det er vigtigt at han ikke får for meget komælk. Så længe han er under 9 måneder bør komælk ikke udgøre for stor en del af hans indtag og han har brug for modermælk og/eller modermælkserstatning til han er et år. Hvis han får mindst 400ml mme dagligt, så bliver hans behov for jern dækket den vej og det kan være ret praktisk :o)
De fleste børn vil stadig i 8 måneders alderen have behov for at blive ammet eller få en flaske både aften, sen aften og tidlig morgen. Det sikrer at de sover igennem om natten og samtidig sikrer det et vist indtag af mælk på et tidspunkt hvor indtaget ikke går ud over det øvrige indtag af rigtig mad i løbet af dagen. Der kan altså være noget fordelagtigt ved at bibeholde amning/flaske aften og sen aften ...
Nogle børn kan godt sove igennem uden den sene aftenflaske, men de vil så ofte vågne tidligt om morgenen præcis som I også oplever. De fleste børn vil først i 10 måneders alderen kunne forventes at sove igennem fra de bliver puttet til næste morgen tidlig - og sove igennem her betyder altså sove uden at blive tilbudt mælk. Det vil stadig være normalt at barnet vågner en gang imellem og har brug for at få dynen om sig, måske få en tår vand eller lignende. Det er bare for at nævne, hvad man generelt nogenlunde kan forvente :o)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød lavet med mme eller evt. sødmælk, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, evt. en kvart bolle med lidt smør at ganske lidt i eller små hapsere
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 12: Små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg - det kan være makrel, sildepostej, rognguf og lignende. Suppler fortsat op med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Tilbydes evt. amning og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, kan også tilbydes lidt små hapsere af en bolle med lidt smøreost eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er jeres mad og han kan få stort set alt. Det er godt med retter med hakket kød, det kan være lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, farsbrød, frikadeller (alm. og fiskedeller) og fisk et par gange om ugen er også vigtigt, det kan være laks, torsk, rødspættefileter eller lignende. Tilbydes både mos og mad i stykker. Kartofler kan moses med lidt sovs og små stykker frikadelle kan gives ved siden af osv. Vand af kop.
Tilbydes evt. lidt frugtmos eller frisk frugt til dessert, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20 i sin egen seng.
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske vil ofte være nødvendigt og sover videre i sin egen seng.
Jeg håber denne plan giver lidt idé om hvordan I sikre både mælk og mad nok.
Som sagt er det naturligt at jeres dreng vågner tidlig morgen, han er højst sandsynligt sulten/tørstig på det tidspunkt. Derudover har han sovet så mange timer, at det godt kan være et udtryk for at han ikke behøver mere søvn. I skal derfor også se på hvordan han sover i løbet af dagen, hvor meget han sover generelt.
Ofte vil to lure i løbet af dagen på 2½ time max 3 timer samlet være nok og om natten vil han så sove 11 timer. Så ti timers nattesøvn kan altså være rigtig fint når han nogle dage sover 3½ time sammenlagt ...
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske