Brev:
Kost, søvn og grænsesætning
8. november 2008
Alder:
15 mdr.
Kost, søvn og grænsesætning
Kære Helen
Det er ved at være lang tid siden, jeg har haft brug for din hjælp, men nu har jeg igen behov for dit syn på sagerne...
Sebastian er nu lidt over 15 mdr., og er stadig en dreng med et rigtig højt energi-niveau. Han elsker at løbe rundt, undersøge forskellige ting og give sig selv små opgaver. Om morgenen kan han sidde og lege for sig selv i lang tid, men ellers skal der helst være tempo på...
Jeg har to store spørgsmål om kost og søvn (nærmere bestemt træthed), som jeg tænker, hænger sammen, og så et tillægsspørgsmål om, hvordan man sætter grænser for børn på Sebastians alder:
Kost:
Inden for de sidste ca. 2 mdr. er Sebastian blevet yderst selektiv omkring, hvad han vil spise. Tidligere har han stort set spist alt, så vi er lidt frustrerede over, at han nu nærmest ikke vil spise noget. Om morgenen er det ikke noget problem; i weekenden får han havregrød med banan og evt. en bolle. I hverdagene spiser han yoghurt med havregryn i, og spiser som regel også noget, når han er kommet i vuggestue.
Han er glad for det meste frugt, elsker grovkiks og knækbrød, og sætter som regel også stor pris på figenstænger. I vuggestuen får han varm mad til frokost, og så vidt vi ved, er der ingen problemer dér. Herhjemme prøver vi at give ham rugbrød med forskellige former for pålæg, det spiser han sjældent mere end et par bidder af. Hvis vi prøver med varm mad istedet, gider han som regel heller ikke spise noget.
Det samme gør sig gældende ift. aftensmaden; han vil gerne spise pasta eller brød, men ønsker hverken grøntsager eller kød.
Hvad søren gør vi?? Vi er selvfølgelig bekymrede for, at han ikke får den næring, han har behov for. Det skal i øvrigt siges, at Sebastian er rigtig glad for letmælk, og han drikker også vand, som han skal.
Vi skal til lægen i næste uge, hvor Sebastian skal vaccineres, og her vil vi selvfølgelig tale med hende om højde og vægt.
Søvn:
Overordnet set går det rigtig fint med at få Sebastian til at sove både til middag og til aften. Vores bekymring går faktisk på, at han inden for de sidste par måneder har virket utrolig træt.
I vuggestuen lægger de Sebastian til at sove ca. 11.30, og han sover 1½ - max 2 timer. Han har (desværre) lange dage i vuggestuen ca. 8 timer - og hentes som regel kl.16. Her er han bare så træt!! Vi spiser nu allerede kl.17.30, herefter kommer Sebastian i bad, og han lægges oftest i seng allerede kl. 18.30, hvor han falder i søvn med det samme. Han vågner ved 6.30-tiden om morgenen.
Weekenderne ser lidt anderledes ud; her vågner Sebastian som regel ved 7-tiden, lægges til middagslur ved 12-tiden, og sover gerne ca. 3 timer. Han puttes så ved 19-tiden om aftenen.
Vores spørgsmål er, om det er normalt for et barn på Sebastians alder at være så træt om eftermiddagen og aftenen, at han skal sove så tidligt?? Hænger det sammen med, at han ikke får den nødvendige næring??
Til sidst et spørgsmål om opdragelse. Vi er tilhængere af, at Sebastian får lov til at udforske så meget som muligt herhjemme, men der er naturligvis nogle bestemte ting, han ikk må - gå i køkkenskabet, hive bøger ud af reolen, lege med parfumer i glasflasker, hælde mælk på bordet m.v. Når Sebastian gør noget, han ikke må, siger vi 'nej' med fast stemme, flytter ham, og prøve at give ham noget, han godt må lege med. Men... Det er som om, han er fuldstændig ligeglad, ihvertfald bliver han ved med at prøve grænserne af.
Hvad gør man i de situationer?
Vi ser frem til nogle gode bud fra dig.
Hilsen Sebastian forældre