Svar: Videre med mad fra groft mos
8. november 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Det lyder rigtig fint alt det du fortæller. Det kører lige efter bogen .. også selvom du synes det er lidt svært :o)
Det er rigtig fint at bibeholde maden groft moset som den er nu og også fortsætte med at give jeres dreng lidt mad i hånden, som han kan sidde med og sutte på. Det sker let at han får knækket et stykke brød eller frugt af, hvis du vælger de lidt hårde typer, og derfor får det galt i halsen og kaster op. Prøv derfor at tilbyde ham blødere stykker frugt og brød som han kan sutte på, suge saften ud af og opbløde med spyt.
Det kan være f.eks. appelsinbåde, stykker af blomme, kiwi, ferskner og lignende. Du kan også forsøge med små stykker bær, f.eks. hindbær som er meget bløde og søde. Pas på med vindruer, hvis du vil prøve at give ham det, så skal de skrælles og han skal kun have kvarte stykker i munden - vindruer er svære at spise og kan godt sætte sig fast i halsen.
Prøv at købe et helt mørkt rugbrød uden kerner, skær det i humpler, 'træstammer', rist dem i ovnen, så de bliver sprøde og lidt hårde i kanten og giv ham så sådan en humpel at sidde med. Du kan også prøve med en skorpe fra et lidt lysere brød, som lettere lader sig opbløde med spyt.
Ellers er det et spørgsmål om at du omkring 8 måneders alderen begynder at tilbyde små brødhapsere med lidt smør i første omgang, så måske lidt leverpostej og så lidt forskelligt smørbart fiskepålæg, avocadomos og lignende. Giv ham dem i munden med fingrene i første omgang og prøv om du kan placere dem ovre i siden, hvor han skal tygge i stedet for at give ham dem ind midt i munden.
Her kan han også begynde at få lidt godt kogte pastaskruer, små stykker af indmaden af en frikadelle og lignende, som han kan øve sig på at tygge.
Det er en god idé at du til den tid holder tingene lidt adskilt, så han ved, at den mad der kommer med ske kan mere eller mindre synkes, men den mad der kommer ind med fingrene eller med en gaffel skal tygges.
Du må gerne bruge lidt af den sovs i andre spiser og det er rigtig fint at maden stille og roligt tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. Du kan give ham kogte blomkål og broccolihoveder i hånden, ligesom også kartoffelbåde eller kogte kartofler kan være fine fordi det igen er mere blødt.
De almindelige krydderier som timian, oregano, løg, hvidløg, lidt karry osv må han gerne få. Hvis I krydrer eller salter maden meget, så er det ikke godt for ham, men en lille smule er helt okay fordi han jo skal lære at spise det I andre spiser. En ret som f.eks. boller i karry kan være en god ret i 7-8 måneders børn fordi der er smag og risende giver sammen med sovsen den lidt grovere struktur og kødbollerne kan man øve sig i at tygge lidt mere på ...
Det er fint at du ammer ca 4 gange dagligt, du behøver bestemt ikke amme om formiddagen og som sagt lyder det som om at I er på rette vej:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske