Svar: Ondt i maven og vælling
9. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lea
Det lyder voldsomt, hvis din dreng reagerer på kun 50ml vælling så mange timer efter han har fået det, men det lyder dog samtidig også som om at der må være en sammenhæng ...
Du kan naturligvis overveje at stoppe med vællingen i en periode og så gå tilbage til at amme 100 pct igen. Din drengs tarmsystem modnes jo stille og roligt hele tiden og han er kun lige 4 måneder, så hvis du holder en pause på 7-10 dage og prøver igen, så vil du måske opleve at han reagerer anderledes.
En anden mulighed er at du i stedet for vælling forsøger at supplere med modermælkserstatning. Det kan sagtens mætte mere end modermælken gør og derfor godt give den ro du efterspørger men vil måske ikke virke nær så hårdt på hans mave. Du kan f.eks. prøve med HIPP 2 som jeg ved du har tænkt dig at bruge til skemaden og se hvordan han reagerer på den.
Ellers tænker jeg at det lyder som en god idé at vente lidt med skemad til du lige ser, hvordan han i øvrigt reagerer. Jeg synes ikke du skal give ham laktulose, han har ikke forstoppelse :o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske