Svar: Vil ikke ligge på puslebordet og temperament
9. november 2008
Alder:
11 mdr.
Kære KJ
William har sandsynligvis fået den mængde jern han har behov for selvom han har fået det om morgenen sammen med sin havregrød, det skal du ikke spekulere på :o)
Jeg synes det vil være synd at stikke ham for at få en blodprøve og vurdere hans jernstatus, han trives jo og har det godt, så lad os gå ud fra at han får og har fået, hvad han skal have.
Sørg for at han spiser kornprodukter, grøntsager, kød, fisk og indmad og drikker sin mælk så skal han nok være dækket godt ind :o) Du kan evt. supplere hans kost med en tygge-multivitamintablet når han bliver et år, du bør knus den eller knække den i kvarte, så han ikke får den galt i halsen.
Med hensyn til temperament og protest mod at ligge på puslebordet, så hører dette alderen til. Det er et udtryk for at han vil bestemme selv og det kan være en rigtig god idé at møde ham og anerkende dette, så hver puslesituation ikke bliver til en magtkamp. Jeg vil foreslå at I skifter over til at bruge buksebleer, som kan trækkes op og ned som et par bukser. Det betyder at hvis jeres dreng kun har tisset, så behøver han ikke ligge på puslebordet, men kan godt stå op på gulvet og få bleen skiftet stående. Det er således kun, når han har afføring og skal vaskes grundigt i alle folder, at han behøver ligge ned på bordet for at blive skiftet. Det kan gøre det lidt mere acceptabelt.
Det er også en god idé at medinddrage ham i skiftningen så du beder ham om aktivt at være med. F.eks. at han selv løfter numsen op, så du kan lægge håndklæde under, bleen under osv, så han f.eks. er med til at holde cremen han skal have på osv.
Egen vilje og temperament og ønsket om selvbestemmelse er stort og I skal naturligvis overveje hvad I mener er okay og hvornår I kan lade jeres dreng bestemme og hvornår I vil holde fast i jeres nej. Det er en god idé at have gennemtænkt visse ting på forhånd, så man ikke kommer ud i "nej, nej, nej .. jamen så gør det da" det er meget vigtigt at I er konsekvente, så I mener der er grund til at være det.
Modsat er det også vigtigt at jeres dreng oplever at det han gerne vil også nogle gange kan lade sig gøre, hvis man oplever en gang imellem at få ja, så har man også lettere ved andre gange at acceptere et nej.
Jeg håber du kan bruge mine tanker her lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske