Svar: Mad og mangel på samme
9. november 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Anja
Dejligt at høre fra dig igen og hvor er det dejligt at høre at I sover godt alle tre :o)
Du gør dig allerede rigtig mange gode tanker og overvejelser og jeg kan høre at I har forsøgt rigtig meget i håb om at få jeres dreng til at spise. Du er også meget opmærksom på din egen rolle og hvordan du kan påvirke din dreng i forbindelse med det med mad og det er rigtig fint, at du også har de tanker. Det er dog samtidig også meget vigtigt at du holder op med at slå dig selv oven i hovedet og føle at det er din skyld at din dreng ikke spiser, for det kan ingen af jer bruge til noget :o)
Derimod skal du tage fat i det du godt ved og som du allerede er begyndt på: At sikre ham sunde alternativer, når han ikke spiser den mad I andre spiser og at stoppe med juice, cacaomælk, slik, kager og andre søde sager. Nestle Nutrition har i første halvår af 2008 lavet en undersøgelse omkring små børns spisevaner. Undersøgelsen er baseret på svar fra 2.650 forældre i Norden og den viser at 27% af danske familier starter med at tilbyde deres barn kager, slik, kiks eller is en eller flere gange om ugen allerede når barnet er 8-11 måneder gammelt og den tendens holder sig naturligt i barnet næste leveår ...
Du er altså ikke den eneste, der har gjort sådan, bare for at slå det fast :o) Men det er jo ikke ensbetydende med at det behøver være sådan og at det er rigtigt at gøre sådan.
Det er dig der handler ind og derfor også dig der bestemmer, hvad der bliver købt og det er klart at hvis man selv er meget til slik og søde sager og I som forældre har en rutine omkring at spise sådanne fødevarer dagligt eller flere gange om ugen, så er det svært at lægge det fra dig fordi man får børn. Men du er nødt til at forsøge - det er ikke godt, for hverken jer eller jeres dreng.
Små børn har brug for rigtig mange næringsstoffer for at vokse og giver man dem for meget slik, kage eller lignede, så stiger blodsukkeret, de føler ikke sult og lyst til anden mad og dertil kommer at de fylder i maven og der er simpelthen ikke plads til mad med ordentlig næring.
Det lyder som om at det er en god idé at medtænke fedt i din drengs kost. Men det er ikke det samme som at han bare skal spise kager, flødeskum og lignende. Desværre har mange, især den lidt ældre generation den tanke at bør skal fyldes med netop kager og cacao med flødeskum "han kan jo tåle det". Men det er ikke sådanne fedstoffer din dreng skal have.
Du skal sørge for at give ham smør eller lignende på brøddet og du må også gerne købe de lidt federe oste og kan også give ham letmælk og letmælksprodukter. Men ellers er det vigtigt at han får fedt igennem f.eks. fisk. De olier der findes i fisk er meget vigtige for hans udvikling generelt og derfor skal han spise fisk 2-3 gange om ugen. Du kan lave fiskefrikadeller, fiskefiletter, laks, give ham rejer, tun, makrel, sildepostej, rognguf og lignende.
Og så er det vigtigt at han også får proteiner. Proteiner findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din dreng spise disse ting også. Han må f.eks. gerne få hårdkogt æg og han må også gerne få omelet og lignende. Det kan han også få til frokost en gang imellem.
Slik, kager osv. skal erstattes af frisk frugt og bær og hvis du efter aftensmaden vil supplere ham med lidt ekstra, så kan du give ham en gammeldags frugtgrød med letmælk. Det er frisk og smager godt og er et bedre alternativ end kager ...
Hjemmebagte boller er også altid et hit og her skal du forsøge at bage boller som er lidt grovere i dejen, så han på den måde får lidt fibre. Her er lidt forskellige muligheder:
Grahamsboller:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bageris. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
-----------------------------
De lidt større børn kan også godt lide horn, f.eks. pølsehorn eller horn med smør. Det er nok en af de 'federe' opskrifter på brød:
100 g smør
1½ dl mælk
1 æg
50 g gær
400 g hvedemel (ca. 7 dl)
½ tsk groft salt
1 tsk sukker
Smørret smeltes, mælk, æg og gær piskes ud heri. Mel, salt og sukker tilsættes og det hele æltes godt igennem. Derefter deles dejen i 2 dele, og hver del rulles ud i en cirkel, som deles i 8 trekanter der rulles til horn fra den brede ende. Hornene hæver ca. 10 min., pensles med sammenpisket æg og bages midt i ovnen ca. 12 min. ved 225°. Opskriften er fra Karolines Køkken.
Hvis du vil lave dem til pølsehorn, så kommer du en pølse (eller et stykke af en pølse) på hver trekant du har skåret, inden du ruller dem sammen til horn.
Du skal holde fast i at du har en dreng som trives, som er glad, som udvikler sig og som umiddelbart har det godt og så skal du tænke, at det skulle han jo gerne blive ved med. Du skal holde fast i alle de tanker du allerede har gjort dig omkring din dreng og ændring til nye sunde madvaner og så holde fast i den beslutning du har taget.
Jeg håber at ovenstående giver lidt idéer til hvordan I kan komme lidt videre, fortsat held og lykke med det hele :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske