Svar: Når de små leger med maden
9. november 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Laras mor
Det er helt normalt at børn omkring 1 års alderen bliver mere selektive omkring deres madvaner og den naturlige lyst til at putte i munden begynder at forsvinde. Derfor er det netop vigtigt at man tilbyder barnet så meget forskelligt som muligt og giver barnet mad i stykker, mad der skal tygges osv. i den periode, hvor barnet naturligt putte i munden og gerne vil ... På den måde kan man godt sige, at det er vigtigt ikke at komme for sent igang :o)
Lara undersøger ikke længere ting ved at putte dem i munden, hun undersøger også ved at røre, ved at smatte maden ud imellem fingrene, ved at se hvordan det ser ud (hvorfor maden også tit tages ind og ud af munden flere gange) og ved at høre hvordan det lyder, når de kastes ned på gulvet, når glasset væltes osv. Samtidig undersøger hun så også hvad det gør ved jer, når hun gør disse ting ..
Det er naturligvis vigtigt at hun er sulten, når hun skal spise og derudover skal maden også appellere til hende i farvesammensætning. Det er derfor en god idé at tilbyde hende lidt kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, avokado eller lignende sammen med rugbrøddet til frokost. Det betyder ikke noget hvis der kun glider lidt ærter og rugbrød ned den ene dag, så kan det være at det næste dag er majsene som er mest interessante. Det vigtigste er at der er variation og at hun spiser lidt af de hele - og du må se på indtaget over flere dage for at få et indtryk af dette.
I forhold til hendes alder og det at hun nu snart er et år, så kan hun sagtens spise med gaffel og derudover kan hun stadig også spise med fingrene. Hun kan godt bide af et stykke brød og måske vil hun hellere spise 1/4 stykke rugbrød eller en ½ frikadelle og gnave af det, end tilbydes små hapsere. Det er et forsøg værd. Hun mestrer endnu ikke at spise med ske selv og hvis hun om aftenen virker træt og du vil være sikker på at hun ikke går sulten i seng, så må du gerne supplere hende med lidt mos eller lidt grød.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, sødmælk/letmælk af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, tilbehør af forskellige kogte grøntsager, ½ hårdkogt æg, rester fra aftensmaden - frikadelle, pastaskruer eller lignende, vand af kop
Eftermiddag 15.30: En portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt forskelligt grønt, agurk, ærter, majs, tomat, avokado eller lignende imens du laver aftensmaden klar, vand af kop
Aften 18-19: Det samme som I spiser, lasagne, spaghetti med kødsovs, frikadeller, laks, rødspættefileter, farsbrød, risengrød, kyllingelår, boller i karry, madpandekager, pizza osv. Får I kartofler og sovs, så kan dette moses med en gaffel og I kan hjælpe hende med at spise det og ved siden af kan hun så selv spise kød i stykker. Sødmælk/letmælk af kop.
Kan suppleres med lidt frugtgrød med mælk eller en godnatgrød eller lidt frisk frugt inden hun skal i seng.
Tilbydes flaske at sove på og efter 1 års alderen udgår denne helt og erstattes evt. af en kop mælk og en godnathistorie. Puttes ca kl. 20
Som du kan se af planen er små hyppige måltider fortsat vigtigt og det er bedre at hun spiser lidt og tit end få og store portioner - lidt har også ret. Derudover er det vigtigt at mælkeindtaget via flaske sættes ned, så hun kun får flaske en gang dagligt nu ... :o)
Jeg har ikke skrevet noget om lure i planen, da jeg ikke helt er klar over, hvad I har aftalt med vuggestuen - om hun sover en eller to gange dagligt ...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske