Brev:
Problemer med at sove og spise
9. november 2008
Alder:
15 mdr.
Problemer med at sove og spise
Hej Helen ...
Jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber, at du kan hjælpe mig med. Det drejer sig om vores ene dreng på 15 måneder, som sover meget dårligt.
Han har før i tiden sovet godt og da han var 7 måneder sov han igennem og sov i sin egen seng hele natten. Men lige inden vi skulle på sommerferie i juni fik han mellemørebetændelse og siden der har han sovet meget dårligt. Vi lod ham sove oppe hos os da han var syg, fordi han var rigtig ked af det og ikke kunne falde til ro og det hjalp så lidt på det, men herefter har han været rigtig svær at få til at sove i sin egen seng.
Vi har prøvet at flytte ham over når han er faldet godt i søvn, men han vågner et par timer efter og græder i vilden sky og det eneste der kan få ham til at holde op, er hvis han kommer over til os. Vi har også prøvet at flytte ham ind på sit eget værelse fordi vi også har en lille dreng på 5 uger og han vækker ham flere gange om natten, men det er heller ikke lykkedes.
Vi har gjort det, at vi er gået ind til ham med nogle minutters interval hele tiden, men han ville overhovedet ikke overgive sig efter mange timers kamp, så til sidst måtte vi selvfølgelig tage ham ind igen hvis vi bare skulle ha lidt søvn. Men status er nu at han sover hos os hele natten og er vågen mange gange i løbet af natten. Han vågner tit bare og græder og vi ved ikke helt præcist hvorfor og generelt piver han bare meget når han sover og vælter rundt i sengen.
Han er heller ikke særlig begejstret for at spise aftensmad hvilket jo gør at han sikkert også mange gange er sulten om natten og han vil stadigvæk ha en flaske med mælk. Generelt spiser han ikke særlig meget og vi har prøvet alt for at få ham til at spise noget mere men uden held. Han vejer pt 11,2 kg og vejede 4,3 da han blev født, så han skulle jo på nuværende tidspunkt veje noget mere.
Til sidst skal jeg lige sige at han også har haft en del problemer med sine ører siden han havde den mellemørebetændelse, så vi tænker på om det også kan være sådan noget der generer ham om natten.
Men har du nogle forslag hvad til hvorfor han sover så dårligt om natten og hvad vi kan gøre for at få ham over i sin egen seng og derefter på eget værelse. Og er det normalt at der bare er nogle børn der ikke spiser så meget og er det noget der kan ændre sig med tiden?
Han er ellers en frisk og glad dreng, men har desværre bare været plaget af en del influenza virusser som selvfølgelig heller ikke har gjort det nemmere for ham at finde en god sove rytme og gode spise vaner. Håber at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Camilla