Svar: Kun mor der dur ...
9. november 2008
Alder:
16 mdr.
Kære Charlotte
Det er helt normalt at man i perioder oplever at barnet søger den ene forældre mere end den anden og ofte vil det være mor der bliver søgt mest - naturligt, fordi hun jo har ammet, været den der har holdt mest barsel, er den der hyppigst trøster, skifter ble, bader osv. Det kan også sagtens hos jer handle om at Carolina lige nu nyder særligt når du er der, fordi det jo ellers lige nu er far der er mest på banen om eftermiddagen ... :o)
Det har naturligvis noget at sige, hvordan du som mor reagerer, når din datter vælger dig fremfor far. Lader du hende gøre det? Hvad signaler sender du? Nogle gange er det naturligvis fint at tage over, men andre gange er det også en god idé at holde fast i at far sagtens kan og hun kommer over til mor lige om lidt, når de to er færdige. Og så kan det tit være en rigtig god idé at lege lidt og pjatte lidt omkring det ved at sende hende fra den ene til den andens favn: "Over til far og over til mor, tilbage til far, tilbage til mor" og så samtidig prøve at signalere "jeg vil ikke give dig fra mig, og jeg vil ikke tage imod dig" på en sød og sjov måde ... forstår du hvad jeg mener, det er lidt svært at forklare.
Det er vigtigt at far, når han er igang med at pusle osv. og du så kommer og din datter rækker ud efter dig, holder fast i at nu var de to igang og de havde det hyggeligt. Hvis det er umuligt når du er tilstede, så må du gå, men ellers er det godt, hvis far kan aflede hende og skabe en kontakt imellem de to der er sjov "nååå, du tror nok du skal over til moar, hva.. men det skal du ikke, du skal kildes skal du" eller lignende, hvor han så kilder hende lidt, blæser hende på maven eller hvad hun nu synes er sjovt, så hun på den måde ikke får lov til at vælge hele tiden.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske