Svar: Vil ikke ligge for sig selv - 4 mdr.
9. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Henriette
Det er en god idé at du fortsat lader din dreng ligge på maven, så han kan træne og styrke sine ryg- og nakkemuskler. Læg ham evt. på en lille pude, så han bliver løftet lidt op og bedre kan se og giv ham evt. et spejl foran sig, så han kan ligge og få øje på sig selv.
Derudover skal du naturligvis give ham lidt legetøj som interesserer ham og passer til hans alder. Han kan hurtigt blive træt af at se på det samme, så prøv at holde tingene lidt væk i kasser og tag kun lidt frem af gangen at kigge på, så der hele tiden er noget der er nyt og spændende.
Hjælp ham med at bruge sig selv fysisk, jo bedre han bliver motorisk, jo mere vil han også kunne ligge selv så på den måde arbejder tiden også for ham :o)
Hjælp ham med at trille, med at trække sig op i siddende stilling, cykle med hans ben, syng sange med forskellige fagter - f.eks. "hjulene på bussen" eller "lille Peter Edderkop" eller lignende.
Det er også sådan at børn gennemgår forskellige faser i deres udvikling og når man ser på børn, så ligger disse faser nogenlunde præcist, sådan rent aldersmæssigt. Der ligger blandt andet en fase omkring de 19 uger - det man kalder for 19 ugers spring eller tigerspring:o)
Fasen her er kendetegnet ved at din dreng bliver mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Han vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom han er på din arm.
Han begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder han nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden.
Han begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.
Motorisk begynder han også at vende sig fra ryg til mave eller omvendt, og han begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns).
Disse spring er altså tidspunkter hvor barnet udvikler sig både mentalt og fysisk og derfor perioder, som kræver lidt mere omsorg, trøst og nærhed. Denne fase varer nogle uger, så er der ro på igen i et par uger og omkring 26 uge begynder næste fase så.
Det kan altså også være en forklaring på det du oplever i øjeblikket:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske