Svar: Sutter på tommelfinger - 8 mdr.
9. november 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Maiken
I forhold til Siljes alder, så er det rigtig godt at I er opmærksom på at hun ikke skal begynde at sutte på tommelfinger, det kan sagtens starte i den alder hun har og det er som du skriver en dårlig vane.
At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Man ved at barnet allerede inde i maven sutter på finger, så det er helt naturligt at gøre det.
En tommelfinger kan bruges dagen igennem og man kan ikke lave aftaler omkring den. Når man sutter på tommelfinger er der en vis risiko for at barnet får tandproblemer og man kan nogle gange opleve, at børn der har suttet rigtig meget på tommelfinger, skal have tænderne rettet. Det handler om at der simpelthen er en større kraft i tommelfingeren, så den lettere påvirker biddet. Fortænderne og ganepartiet bliver presset frem i munden, og samtidig kan der opstå overbid.
Det er derfor en god idé at tilbyde barnet en sut, som alternativ til tommelfingeren og derfor er det fint at I gør dette i stedet.
Jeg kan dog sagtens forstå jeres holdning omkring at hun ikke skal have sut hele tiden, for ikke at forstyrre hendes sprog og I må derfor prøve at finde balancen. Jeg ved godt det er svært. Men sutten kan man trods alt smide ud og komme væk med selvom det kan være under voldsom gråd og protest - fingeren kan man jo sutte på i årevis ...
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske