Svar: Vurdering af mælkeindtag
9. november 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Lene
Det er vigtigt at jeres dreng får mindst 400ml mme dagligt indtil han er et år, da hans jernbehov vil blive dækket den vej. Det vil ofte passe med at han tilbydes 3 flasker dagligt, hvis han drikker knap 150ml hver gang.
Derudover vil det være rigtig godt at sikre ham lidt ekstra mælk via maden og således også bruger mme i grød og mos. Normalt vil jeg derudover også anbefale at han tilbydes ost, tykmælk, sovs osv. og på den måde via maden får lidt ekstra mælk og kalk, men hvis han ikke indtager andre former for mælkeprodukter end modermælkserstatning, så må du som minimum sikre hans indtag 400ml af flaske og hvad du så derudover kan få i ham via mme i grød og mos.
Det vil ofte være rigtig fint at give flaske tidlig morgen, aften og sen aften. På den måde får han sit mælkebehov dækket og samtidig er der plads til den øvrige mad i løbet af dagen. Med den alder han har nu, så vil det være rigtig godt, at han spiser det samme som I andre.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske med mme
Morgen 7.30-8: Havregrød lavet med mme, tilbydes mme eller vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, evt. ost. frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop.
Sover formiddagslur
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, rester fra aftensmaden - godt kogte pastaskruer, frikadelle, kogte grøntsager og lignende, vand af kop.
Sover middagslur 13.30
Eftermiddag 16: En ½ bolle med smør, evt. lidt ost, evt. lidt tykmælk ellers er brødet med lidt frugtmos og frisk frugt i hånden fint. Vand af kop
Aften 18: Familiemad, spiser det samme som I andre, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Der skal være mad i stykker og der kan fortsat suppleres med lidt mos - f.eks. kan kartofler moses med lidt sovs og frikadellen gives i stykker. Vand eller mme af kop
Evt. lidt frugtgrød eller anden grød som godnatmad, vand af kop
Puttes til natte med en flaske ca kl. 19.30-20
Sen aften: Flaske med mme
Børn der kan indtage 200ml i hver flaske kan fint nøjes med kun at få flaske aften og sen aften og således undvære tidlig morgen, så hvorvidt jeres dreng kan springe morgenflasken over afhænger lidt af, hvor meget mælk du i øvrigt kan få i ham. Som sagt er de 400ml nødvendigt for at hans jernbehov bliver dækket frem til han er 12 måneder.
Fortsat held og lykke, håber ovenstående hjælper videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske