Svar: Græder om natten - 8 mdr.
9. november 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Laura
Der er ikke farligt at tale med en børnepsykolog, de er ofte utroligt søde mennesker og meget kompetente :o)
Men det er nu slet ikke sikkert at det er nødvendigt, for det du beskriver lyder helt normalt og som din svigerfar har sagt, så er der helt sikkert en sammenhæng med din drengs motoriske udvikling, den aktivitet han lægger for dagen og alle de oplevelser han får nu, hvor han passes ude - og hans natlige uro og gråd om natten.
Din dreng er igang med at separere sig fra dig. Det vil sige at han er igang med at øve sin selvstændighed, øve sig i at bevæge sig ud i verden på egen hånd. Det gør han rent fysisk, han kravler væk fra dig, kigger tilbage, sikrer sig at du er der og bevæger sig så lidt videre. Andre gange kommer han tilbage til dig, skal lige have et knus, tankes lidt op igen og så er han atter klar til at bevæge sig ud i verden.
Mentalt åbner verden sig for ham, han oplever pludselig hvor stor verden kan være og han oplever rigtig meget i løbet af dagen. Både de ting han laver med pigerne og børnene, når han bliver passet - men han oplever jo også at du går fra ham og at han skal finde ud af at være alene, knytte sig til andre, når du ikke er der.
Alt det han oplever skal bearbejdes og det bliver det om natten i drømme. Derfor oplever du at han lige nu er utroligt tryghedsøgende og urolig om natten. Uroen skyldes altså både at han motorisk ligger uroligt. Han får sig lagt op i kravlestilling og ligger og rokker frem og tilbage i søvne, kan ikke finde fysisk ro og han er også mental urolig, klynker, smågræder osv. fordi han drømmer rigtig meget.
Det er rigtig fint at du giver ham al den nærhed, kærlighed, omsorg og varme du kan give ham. Jeg plejer at sige, at du ligesom skal forestille sig at hans "mor-depot" skal fyldes op, så han har noget at tære af, når du ikke er der i dagtimerne. Så jo mere du kan være der for ham, betrygge ham og berolige ham, jo mere fysisk kontakt og nærhed du kan give ham lige nu, jo bedre er det.
Hvis du ammer skal du være opmærksom på at det ikke er øget amning og bryst han har behov for. Det er ikke meningen at han skal begynde at amme hver time natten igennem og det er vigtigt at du fortsat forsøger at holde mælkeindtaget nede på et minimum, der hedder amning/flaske ca 3, max 4 gange dagligt.
I stedet må du hjælpe ham med at skifte stilling, blive lagt ned igen, få dynen om sig, lulle ham til ro, tage ham op, vugge ham osv. præcis som du også forsøger. Det er en fase som I skal igennem :o)
Håber mine tanker giver lidt forklaring og dermed også lidt ro :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske