Svar: Svag menstruation
17. november 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Sally
Det gør mig ondt at høre at din kæreste gennemgår eller har gennemgået et sygdomsforløb som du beskriver, det må være rigtig hårdt for jer begge - jeg går ud fra at det måske også er derfor at I lige nu er i Kina ...?
Det er dog rigtig dejligt at I har mod på at få en baby og har lyst til det, det er jo dejligt livsbekræftende. Der er naturligvis flere ting der spiller ind på hvorvidt det lykkes og i den forbindelse vil jeg sige, at det er helt naturligt at det tager tid, tager måneder. Man taler normalt ikke om fertilitetsbehandling og yderligere undersøgelser før man har prøvet i næsten et år uden held. 85-90 % af alle kvinder, der prøver at blive gravide, kan teoretisk forvente at blive gravide inden for det første år, hvis de har jævnligt samleje uden beskyttelse.
Det er naturligvis en rigtig god ting, at du har regelmæssig menstruation, men jeg kan godt forstå at du bliver lidt bekymret, når du bløder så sparsomt, at du kan nøjes med at bruge trusseindlæg. Jeg tænker også at med den arvelighed der ligger mellem dig, din søster og din mor og deres behov for hjælp til fertilitetsbehandling, så vil det være helt relevant at du få en tid til en gynækolog. Du skal scannes og man skal her vurdere hvordan din livmoder, æggeleder, æggestok osv. ser ud. Derudover kan du drøfte din cyklus og ændrede blødninger med gynækologen.
Men ud over at du skal fungere, så skal din mand jo også levere sædceller der er gode og da du fortæller at han har været syg med kræft, så tænker jeg at behandlingen for dette måske har spillet ind på hans sædkvalitet. I jeres situation tænker jeg derfor at det er helt relevant at I begge bliver tjekket og får talt med en fertilitetslæge omkring det hele.
Tilsidst vil jeg også lige sige at det jo også godt kan være at du allerede er gravid og at det simpelthen er derfor du sidste gang blødte så lidt ... Nogle kvinder bløder jo ganske lidt de første måneder af graviditeten, så måske skulle du tage en graviditetstest før du gør noget andet ... :o)
Jeg håber på det bedste for jer, pas godt på hinanden.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske