Brev:
Madvaner, gøre det hyggeligt
17. november 2008
Alder:
8 mdr.
Madvaner, gøre det hyggeligt
Hej Helen.
Jeg har en dejlig dreng på 8½ mdr. Han er for det meste rigtig glad! Men af og til bliver han noget utilfreds når vi skal spise... Han vil gerne selv - og får altid noget mad og legetøj/ske han selv kan sidde med, men alligevel sidder han ofte og stemmer fødderne imod stolen og "pjevser"...
Min egen sundhedsplejerske siger, at det jo har meget at gøre med hvordan forældrene reagere på ham og hans madvaner... Og at det gælder om at vi gør det til noget hyggeligt at spise... Og nej hvor jeg bare ville ønske jeg kunne det! Men det kan jeg åbenbart ikke altid.
Jeg forsøger at hygge, vi spiser (for det meste) sammen, jeg bliver ikke sur, irriteret eller skælder ud. Min mand har skiftende arbejdstider og jeg er derfor ofte alene med vores søn om aftenen - der kan det være svært, at nå at lave mad, så vi kan spise sammen! Men så giver jeg bare min søn mad og spiser selv, når han er kommet i seng. Synes det bliver lidt lettere nu hvor han får mere det samme mad som jeg også kan spise - eller omvendt.
Hvordan gør man spisesituationen mere hyggelig?
Og hvornår skal man stoppe? Hvis han bliver for ked af det, stopper jeg med at give mad, så han ikke skal få en dårlig oplevelse, så får han i stedet lidt ymer, banan, fuldkornsgrød senere..
Han er god til at spise forskelligt mad, men vil fx. ikke spise kartofler rene - vil gerne spise dem i grøntsagsmos! Er det normalt at babyer har favoritter, når det gælder mad?
Min sundhedsplejerske siger, at babyer ikke er kræsne, at det er noget vi forældre gør dem, - men hvordan "lærer" man dem at spise det mad, de ikke har lyst til? Min søn spytter bare kartoflerne ud (og andet han ikke bryder sig om).
Nogle gange vil han ikke spise mad, som han de foregående aftener gerne ville spise - har du et bud på hvorfor? Har hørt at man så ikke må finde noget andet mad frem, så han lærer at han kan bestemme hvad han vil have, - men jeg vil jo ikke "sulte" vores søn...
Han er de sidste par måneder begyndt at vågne en del om natten. Han vågner ofte mellem kl. 24 - 02... Vi forsøger at give sut og putte ham igen, men det ender altid med, at han kommer ind i vores seng og sover resten af natten. Går der for lang tid med at putte igen og igen, vågner han ofte helt op. Han sætter sig op i sengen og nogle gange er han lysvågen og falder først i søvn igen 2 timer senere...
Har du et godt råd til, hvordan vi griber det an? Er det ok han kommer ind til os og sover? Eller skal vi hellere være mere vedholdende og putte ham i egen seng? Har du et bud på hvorfor han vågner? Er han sulten? Ind imellem giver vi ham en flaske om natten, men forsøger at undgå mad mellem kl. 24 og 06...
Vores søn er ofte god til at sidde og lege selv på sit legetæppe... Han kan, når han er mæt, frisk og i godt humør, sagtens sidde selv i 20 -30 min. Så sidder han og griber fat i alle de forskellige legesager han har, pludre og lader i det hele taget til at hygge sig. Og så kan jeg ikke finde ud af, om det bare er fint og så bruge tiden på enten at få ordnet noget, eller slappe af - eller om jeg skal forstyrre ham i hans lege - og stimulere ham!
Tænker egentlig, at jeg jo ved han sagtens kan sige til, når han er utilfreds, og at han sikkert vil gøre det, hvis han keder sig eller trænger til selskab - men omvendt vil jeg jo heller ikke bare lade ham i stikken!! Omvendt har han dage hvor han slet ikke vil sidde selv og bare vil være helt, helt tæt på sin mor eller far - og det får han naturligvis lov til!
Venlig hilsen
Anja