Svar: Madvaner, gøre det hyggeligt
17. november 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Anja
Din dreng er i separationsalderen, han øver sin selvstændighed og det spiller ind både på hans spisevaner og hans søvn.
Det er rigtig godt, at du giver ham mad som tager udgangspunkt i det du selv spiser. Det er rigtig godt at tilbyde ham mad i stykker og samtidig supplere med lidt mos eller grød ved siden af, så du er sikker på at han får nok at spise og samtidig også anerkender hans lyst til at spise selv.
At gøre det hyggeligt når man spiser handler om at spise sammen, tale lidt om verden, hvad der er sket i dagens løb, hvad der skal ske i morgen, tale lidt om maden "hmmm, smager dejligt", "vil du smage mit", "må jeg smage dit" osv. Man kan også skabe hyggelig og god stemning ved at tænde et stearinlys, spille lidt dæmpet musik eller lignende.
I forhold til din drengs alder og udvikling, så kan det også nogle gange være en god idé at give ham madro og ikke gøre for meget ud af al den snak ved bordet. Du kan give ham en tallerken med lidt forskelligt på ligesom du også selv spiser og så kan han gå igang med at spise imens du spiser din mad og samtidig også kigger lidt i avisen. I spiser sammen men du har ikke din opmærksomhed fuldt på ham og det er faktisk okay en gang imellem. Han bliver jo mere og mere bevidst og finder også ud af, at han ved at knibe munden sammen, skubbe maden væk, skrige højt osv. får en reaktion fra dig og det kan jo godt gå hen og blive mere interessant end at spise.
Du skal altså forsøge at være der og hjælpe ham, når han har brug for det, når han er for sulten til at kunne koncentrere sig om at spise selv og har brug for din hjælp. Og du skal lade ham selv gå igang og forsøge sig, når han har lyst til det og i hvert fald ikke vil hjælpes af dig. Du skal give ham madro og mulighed for selv at spise og du skal give ham kontakt og gøre det hyggeligt - DET ER SVÆRT!
Naturligvis er der fødevarer som børn bedre kan lide end andre fødevarer. De har jo naturlige smagsløg ligesom os andre og der er bare noget vi bedre kan lide end andet.
Det er lige meget at han bedre kan lide kartofler moset med grøntsager i stedet for almindelige kogte kartofler. Måske kan han også lige kartoffelbåde eller bagekartofler med lidt smør eller dressing :o) For at forebygge kræsenhed
så er det rigtig vigtigt at du udnytter hans naturlige lyst til at putte i munden. Jo mere forskelligt du kan servere, jo mere han smager, jo bedre er det. Lige nu putter han alt i munden og det er super godt, det er det du skal udnytte. Om et par måneder så gør han ikke det mere og så er det langt sværere at introducere nye fødevarer.
Giv ham altid valgmuligheder, så han sammen med sit rugbrød også får lidt kogte grøntsager, pasta og lignende. Det samme om aftenen, giv ham en ting som du ved han godt kan lide og giv ham så også lidt nyt at smage på. Det gør ikke noget at han den ene dag spiser mere af det ene end af det andet og at han et par dage senere spiser modsat. Du skal se på hans indtag over flere dage og her skulle han så gerne spise lidt fra alle fødevarer og han må gerne være lidt selektiv de forskellige dage imellem:o)
Du må gerne give ham en godnatgrød at sove på, så du er sikker på at han ikke går sulten i seng. Det er en god idé at indføre dette i denne alder, hvor børn netop ofte vil selv men stadig ikke mestrer at spise den mængde de egentlig har behov for og derfor er sultne om aftenen/natten - hvor de jo også er trætte. Så en godnatgrød som en del af putteritualet er helt fint.
I forhold til hans opvågninger om natten og søgen mod jer, så hænger det sammen med at han lige nu øver sig motorisk, han har en stor motorisk uro som vækker ham om natten. Han får sig lagt i stillinger han ikke kan komme væk fra og har brug for hjælp til at blive lagt rigtig igen. Samtidig er han måske begyndt at kravle og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd og det betyder at han ikke længere sidder så meget på skødet, han har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Han har på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at han ikke er forladt. Når dagen slutter og roen skal falde over ham, når han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Hvis I har det godt med at tage ham over i jeres seng, og I alle sover bedre på den måde, så er det rigtig fint. I kan dog også forsøge at få ham til at sove videre i sin egen seng ved at putte ham, sidde lidt hos ham, kærtegne ham og berolige ham med jeres stemme.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske