Svar: Vågner meget tidligt - 9 mdr.
17. november 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Mille
Det lyder som om at din datter har lidt problemer med sit vågen-søvn-mønster og for at hjælpe hende og jer, så er det ikke nok bare at se på hendes søvntidspunkt om aftenen, men at se på hele dagens rytme. Det er et ret komplekst emne inden for søvn, men jeg skal prøve at beskrive det så kort og præcist som muligt, så du får en forståelse for, hvad det handler om:o)
Vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder hvor hun sover og perioder hvor hun er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode som starter når hun er træt og falder i søvn og varer til hun spontant vågner op, fordi hun ikke har behov for at sove mere.
Hver søvnfase indeholder perioder hvor vi sover let og hvor vi sover tungt. Der vil naturligt i vores søvnmønster være en helt fast periode hvor vi sover lettere, hvor vi er mere årvågne. Ofte ligger dette tidspunkt omkring kl. 03 og det er derfor det ofte er lettere for os at stå op og gå ud at tisse osv. på det tidspunkt end det f.eks. er at skulle stige op en time før vækkeuret ringer.
Det samme mønster har vi om dagen - vi er årvågne og aktive når vi vågner og op igennem formiddagen, frokost og så dykker vi igen midt på dagen. Her har vi brug for en powernap og hvis vi ikke får en så klarer vi det ofte med lidt sukker og en kop kaffe ... :o)
Derudover har vi en cirkadisk rytme. Det er den cyklus vi ha, det er vores indre ur. Den cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryg osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Mad vi spiser, visse måltider hører bestemte tidspunkter til samtidig med at mad er vigtigt i forhold til at vi føler os mætte og trætte. Det hele hænger sammen.
Det er også sådan at der er individuelle forskelle, det vi kalder A og B mennesker eller hos børn ofte betegner som Ugler og Lærker.
Ugler (B): kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, aktive, effektive – der tænker de bedst, der arbejder de bedst.
Lærker (A): Falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen og de vågner ofte kl 05 ...
Jeres datter er ganske givet en Lærke og når jeg læser dit brev og ser den rytme og dagligdag du har beskrevet, så tænker jeg, at det I mangler hjælp til er at flytte jeres datters rytme lidt. Ændre på hendes cirkadiske rytme, så hun begynder måske bare at kunne sove en time mere om morgenen - eller meget gerne to :o)
Jeres datter har det man kalder for en tidlig søvnfase – hun falder naturligt i søvn og så vågner hun en time eller to før I andre egentlig har lyst til at vågne.
Når man skal ændre på en tidlig søvnfase, så er man nødt til at se på hele dagens rytme. Man kan ikke bare putte hende senere i seng, så vil hun stadig vågne til samme tid.
Derfor skal man se på: Hvornår spiser hun, hvornår sover hun osv. Hvordan er dagsplanen nu i forhold til hvad der kunne være ønskeligt? Sammenlagt sover jeres datter jo den søvn hun behøver - hendes søvnbehov bliver dækket, men hendes rytme passer ikke så godt til jeres.
Hendes tidlige morgenlur er et problem. Vi er nødt til at justere denne lur, fordi lige nu ser jeg faktisk den lur, som en forlængelse af hendes søvncyklus om natten – hendes søvnfase er bare afbrudt af en kort periode, hvor hun er vågen og aktiv. Vi er altså nødt til at flytte den lur til senere for at hun kan begynde at sove længere om morgenen.
Hun har i forhold til sin alder fortsat behov for at sove 2 lure dagligt, og det vil være rigtig godt, hvis formiddagsluren kunne ende med først at ligge omkring 9.30, hvor hun så sover en lille times tid og så kunne lur nummer to passende være en middagslur, hvor hun sover måske 1½ time fra 13-13.30 til ca 15.
For at nå frem til dette, så flytter man tiderne i løbet af dagen med ca 15 minutter af gangen. Det vil sige i stedet for at putte hende til morgenlur kl. 6.30, så putter du hende først kl. 6.45. Derefter til kl. 7, så kl. 7.15 osv. indtil du ender med at putte hende kl. ca 9.30. Hun skal samtidig tages op, så hun ikke sover så længe at hun indhenter det forsømte om dagen og derfor må hun gerne blive vækket, så lurene om dagen afkortes med 15 minutter så hun til sidst sover 1 til max 1½ time om formiddagen og ca 1½ time til middag.
Det betyder også at hun i en periode vil komme lidt i søvnunderskud, men det gør ikke noget, det er jo netop det der skal gøre at hun begynder at forlænge sin nattesøvn fordi hun jo naturligt har brug for at indhente den søvn hun mangler :o)
Du skal forsøge at komme frem til en dagsplan der ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme (denne kan dog helt udgå omkring 10 måneders alderen, hvis hun i stedet tilbydes aften og sen aften 400ml i alt)
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frugtmos og/eller frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur, sover en lille times tid
Frokost 12: Rugbrød, grøntsagsmos og kogte grøntsager, kogte pastaskruer osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur 13-13.30 ligesom nu, så her passer tiderne for dagen rigtig fint, sover måske 1½ time
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Aftenmad, familiemad, lasagne, pasta, frikadeller, fiskefiletter, laks osv. Hun spiser det samme som I andre, vand af kop.
Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert
Puttes til natten med flaske kl. 19.30
Sen aften 23-24: Flaske tilbydes og hun spiser mere eller mindre i søvne. Jeg tænker at det vil være en rigtig god idé at tilbyde flaske her i stedet for om morgenen, fordi man så kan risikere at hun begynder at vågne op om morgenen for at få flaske ...
Som du kan se af denne plan er det altså morgenluren du skal have ændret på, hvis du vil ændre din datters søvnvaner. Den øvrige del af dagen kører meget fint og ligner meget det jeg vil anbefale.
Jeg håber at min lidt teoretiske forklaring og plan hjælper dig videre på vej, rigtig meget held og lykke med det :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske