Svar: Vil ikke spise aftensmad - 20 mdr.
17. november 2008
Alder:
20 mdr.
Kære Jeanett
Jeg kan se at du allerede har brugt mange af de forslag jeg har givet til andre familier og det er rigtig fint. Mine løsningsforslag går i retning af følgende:
- Servere maden adskilt, så der er valgmuligheder og han kan spise det han har mest lyst til. Gerne en tallerken som er naturligt adskilt i rum.
- Børnevenlige retter og samtidig også mad der smager af noget. Hvis han spiser f.eks. kødsovs, frikadeller, lasagne eller lignende, så kan man godt i disse ting skjule lidt grøntsager så barnet får lidt variation.
- Lade noget kendt og noget barnet er glad for være på tallerken og samtidig tilbyde noget nyt. Det er derfor fint at du f.eks. koger lidt pasta, giver ham en skive rugbrød eller lignende, så han får lidt som han godt kan lide. Når det glider ned så er motivationen for at smage på noget af det andet ofte også lidt større
- Madro, sørge for at han ikke får en masse opmærksomhed ved at skubbe tallerkenen til side og knibe munden sammen. Derfor ofte også en god idé at fjerne ham fra bordenden, så han ikke sidder der og troner som en konge :o)
- Tilbyde rester fra aftensmaden til frokost fordi barnet på det tidspunkt ofte ikke er så træt og derfor er mere motiveret til at spise og smage.
- Hvis især grøntsager er problemet, så er det vigtigt at der også gives grøntsager til frokost, det kan være ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, avokadomos som smørbart pålæg. Men også grøntsager som før aftensmad fordi barnet tit er sulten kl. 17 .. Så en tallerken med forskelligt grønt inden aftensmaden står på bordet kan være en rigtig god idé. Man kan også bage boller og komme spinat, gulerod og lignende i dem :o)
- Lidt dressing eller sovs gør det ofte lidt sjovere at spise. At dyppe kød og grøntsager i lidt dip inden det kommer i munden kan gøre maden mere spændende
- Hold igen med saft og søde sager, som hæver blodsukkeret og giver en mæthedsfølelse der gør at lysten til anden mad forsvinder
- Se på indtaget over en hel dag og også over flere dage. Hvis han trives og generelt spiser varieret, så er det helt fint. Han må gerne være træt og uoplagt om aftenen og ikke rigtig have overskud. I kan hjælpe ham med at spise, hvis han er træt og det er der problemet ligger, men ellers ro på.
- Fokus på stemningen ved bordet. Hvis er er en dårlig stemning, hvis stemningen er trykket, så reagerer børn på det meget hurtigt.
- Er han sulten inden sengetid kan han tilbydes et sundt alternativ som godnatmad. Det kan være et stykke rugbrød eller det kan være en portion havregrød.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske