Svar: Hvilken komælk skal jeg vælge?
17. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lea
Fra 6 måneders alderen kan børn tilbydes en lille smule sødmælk, det betyder ikke at du skal til at give din dreng sødmælk hver dag, han har stadig bedst af at blive ammet eller få modermælkserstatning, men det betyder at hvis du f.eks. laver en kartoffelmos på sødmælk, så kan I alle spise det samme. Ligesom han også kan få lidt sovs på sin mad osv. til at give lidt smag.
Fra 9 måneders alderen kan sødmælk og sødmælksprodukter (3,5% fedt) begynde at udgøre en større del af hans indtag og han kan således i denne alder også få lidt tykmælk, neutral yoghurt eller lignende - igen bør modermælk eller modermælkserstatning fortsat tilbydes ved siden af, gerne indtil han er 1 år.
Efter 1 års alderen tilbydes ofte letmælk og surmælksprodukter af letmælkstypen (1,5% fedt) og dette bibeholdes til barnet er ca 3 år. Omkring 3 års alderen vil det være rigtig fint at tilbyde barnet de fedtfattige mælketyper som skummetmælk, minimælk og kærnemælk :o)
Læs i øvrigt min artikel "Dit barns behov for mælk" som du finder i min artikelsamling.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske