Svar: Kræsen dreng - 4 år, 11 mdr.
17. november 2008
Alder:
4 år, 11 mdr.
Kære Mor til 5
Tak for dit brev :o)
Du fortæller at din dreng er 5 år nu, du fortæller at det altid har været et problem at få ham til at spise varieret og især grønt og du fortæller at I er meget opmærksomme, I spiser sammen, laver god mad, sørger for at holde indtag af sukker nede osv. at I generelt gør jer rigtig mange gode overvejelser - det synes jeg lyder rigtig godt.
Min umiddelbare tanke er at du skal glemme alt om at få din dreng til at spise det der står på bordet. Du skal ikke spørge ham, du skal ikke lave specielle retter til ham - du skal give ham det du ved han vil have nemlig rugbrød med leverpostej eller hvad det nu er. Det skal være så kedeligt som muligt og han skal ikke spørges, han skal bare have en tallerken med sin kedelige mad.
Min tanke er at han meget hurtigt, når I andre spiser, naturligt vil kigge på den mad I får, og det der ligger på hans egen tallerken og så vil han højst sandsynligt selv begynde at spørge om han ikke må smage noget af jeres. Så er protesten mod jeres mad brudt og naturligvis kan han så spise det samme som I andre.
Hvis han spørger hvorfor han får rugbrød og ikke varm mad, så skal du ikke sige, at det er fordi han er kræsen eller ikke kan lide det andet. Du skal ikke nedgøre ham eller få ham til at føle sig forkert. Du skal bare sige "jeg vil så gerne have du spiser og rugbrød ved jeg du gerne vil have, så derfor får du rugbrød og det er sundt og godt". På den måde har du jo både fortalt ham at du gerne vil have han har det godt og at han også skal spise noget sundt. At du gerne vil have han spiser, er altså ikke ensbetydende med at han kan få søde ting eller andet, som han mener er mere interessant. Han spiser sin rugbrød og ellers er det maden på bordet.
Du skal ikke gøre rugbrøddet ekstra interessant, det er ikke højt belagt smørebrød han skal have. Som sagt skal det være kedeligt, så kedeligt at det, når han har fået det dag efter dag efter dag efter dag naturligt vil spørge om det I andre får.
Rigtig meget held og lykke med det hele :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske