Svar: Søvn m.m
17. november 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Natashia
Milas bør ikke have sort afføring, hvis han har haft det flere gange og det stadig forekommer, så synes jeg du skal drøfte det med lægen, så du er helt sikker på at det ikke er på grund af mavesmerter eller lignende at han vågner om natten, har lidt nedsat appetit osv.
Du kan tage en afføringsble med til lægen, så han kan se hvordan den sorte afføring ser ud.
Det er svært at sige hvorfor han vågner om natten og græder. I forhold til hans alder og det at han nu er begyndt at løbe mere rundt, så tænker jeg at han jo også oplever verden større end tidligere. Han falder, slår sig, oplever at du holder fast i ham fordi han ikke må løbe ud på vejen, oplever måske modstad fra de andre børn - de skubber, slår, tager legetøj fra ham osv. og alt det han oplever om dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Fordi der sker så meget, så er der således også børn, der vågner om natten på grund af drømme og de kan i den alder godt have drømme, der minder lidt om mareridt.
Det ses ofte ved at barnet våger grædende og slet ikke kan finde ro, barnet vil ikke op, vil ikke sove, virker stadig halvtsovende og pylret og det kan være rigtig svært at trøste fordi barnet hverken vil det ene eller det andet.
Hvis han vågner rigtig op og er vågen i op til 3 timer om natten, tror han skal lege osv. så lyder det som om at I skal se på hvordan han sover om dagen. Det er naturligt at han er træt om dagen, når han er vågen om natten, men det er vigtigt at han ikke får lov til at vende op og ned på nat og dag. Han vil i kraft af sin alder have behov for kun en lur dagligt og vil her sove måske 2½ time midt på dagen f.eks. fra 12-14 +/- ½ time før eller efter.
Det er rigtig flot at han nu lægger sig til at sove uden flaske og uden de store problemer, det skal I holde fast i. Rigtig god kæmpet :o)
Jeg håber at mine tanker kan hjælpe lidt videre og give lidt forklaring, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske