Svar: Vågner efter 15 min om aftenen
17. november 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Signe
Når vi skal sove, så har vi brug for små ritualer, små ting vi gør, ting vi forbinder med at skulle sove. Det kaldes for søvnassociationer. For os voksne er det ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Din datter er afhængig af at få bryst, hun er afhængig af at blive vugget i dine arme. Hun kan kun sove, hvis du gør disse ting - du har altså lært hende at det er sådan hun skal falde i søvn.
Når vi sover, så sover vi nogle gange let og nogle gange mere dybt, ligesom vi også drømmer osv. på forskellige tidspunkter hele natten igennem. Vi vågner ofte lidt op, det kan være 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vi skifter stilling, sparker dynen af, putter os ind til vores partner, trækker dynen lidt om os osv. og ofte gør vi det uden at tænke nærmere over det.
Små børn vågner også lidt i løbet af hele natten og når du har ammet din datter i søvn og puttet hende, så sker der højst sandsynligt det at hun vågner lidt op, oplever at hun ligger et andet sted, bliver forskrækket og vil ikke sove mere. Hun har jo lært at falde i søvn ved brystet og i din favn og derfor søger hun det og falder først til ro, når du giver hende det igen.
Det betyder at når du ammer hende i søvn og derefter putter hende og hun så vågner op og fornemmer at hun er et andet sted, så er det naturligt utrygt og hun bliver ked af det og urolig.
Derfor er det en rigtig god idé, hvis du kunne forsøge at putte hende inden hun falder for meget i søvn, så hun lige når at registrere hvor hun sover og derfor føler sig tryg ved at komme videre i søvnen, fordi hun ved at hun ligger i sin seng :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske