Brev:
En kort lur vs. nattesøvn
18. november 2008
Alder:
8 mdr.
En kort lur vs. nattesøvn
Hej.
Min søn på 8½ måned er for ganske nyligt begyndt at opføre sig underligt når han skal sove.
Vi (min mand og jeg) har altid haft problemer med at få ham til at sove, han kæmper af al sin kraft på ikke at falde i søvn, ligemeget hvor træt han så er. Problemet er at han er blevet god til det. Han står op om morgenen mellem 7 og 8 (nærmere 8 end 7, men derimellem)
Han sover til middag fra ca 10:00-10:30 til 11:30-12:00
Han sover eftermiddagslur fra ca kl 15:00-17:00
Vi lægger ham til at sove om aftenen kl 20:00, og der er han så træt han græder/hyler hvis vi ikke sidder med ham.
Vi bor i en etværelses med skilelvæg så vi skruer ned for al lyd der er og en af os lægger os over med ham efter et kort aftenspusleritual og forsøger at få ham til at sove,
dette lykkes normalt indenfor en overskuelig tid (20-ish minutter)
Så kommer problemet: Efter en halv til en hel time vågner han op igen og herefter NÆGTER han at sove før langt ude på natten, det passer vel med at han er faldet i søvn igen engang mellem 23:30 og 01:00.
Selvom han ganske tydeligt er meget træt vil han simpelthen ikke sove, han ligger og mosler med hans tæppe, hans øjne falder langsomt i, men lige inden han falder rigtigt i søvn laver han en eller anden bevægelse som vækker ham selv. Han kan tage tæppet af overkroppen, forsøge at vende sig, komme med en høj lyd eller bare åbne øjnene og ligge og kigge træt op i luften.
Han har altid været god til at sove (når han endelig er faldet i søvn), men her de sidste uger er problemet blevet værre og værre, og de sidste 3-4 dage har det været helt forrykt, og det er meget irriterende at miste den voksen-tid vi havde mellem 20:30 og vores egen sengetid.
Kære Helen, hvad kan du give et par meget trætte forældre af råd?