Svar: En kort lur vs. nattesøvn
18. november 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Min umiddelbare tanke er at der er lidt forskellige ting, der spiller ind hos jer. For det første er der jeres drengs alder og udvikling og derfor naturligt protest over at skulle sove, motorisk uro, bange for at være alene osv. som er helt normalt for børn i 8-10 måneders alderen. Men derudover er der også hans søvn om dagen, et problem som er rimelig nemt at gøre noget ved ... :o)
Det er fint og helt alderssvarende at han sover to gange dagligt, en formiddagslur og en middagslur. Du fortæller dog at han sover formiddagslur ca 1½-2 timer og middagslur på et par timer og dertil kommer at eftermiddagsluren ligger meget sent på dagen. Al søvn efter kl. 16 vil normalt 'æde' af middagsluren. Han sover altså for meget om dage og sover middagslur for sent ...
Mit forslag er at du sørger for at tage ham om om morgenen, så dagen starter senest kl. 7.30, så putter du ham til middagslur kl. 10 og lader ham der sove 45 minutter, max en time. Om eftermiddagen putter du ham så allerede kl. 13.30 og lader ham sove til kl. 15-15.30 hvor efter han kommer op.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, små stykker boller med smør, vand af kop
Puttes til formiddagslur sover mellem 10-11
Frokost 12: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, rester fra aftensmaden - stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer eller lignende, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Puttes til middagslur ca 13-13.30 evt. med en flaske, det afhænger af det samlede mælkeindtag i øvrigt og sover 1½-2 timer
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, frisk frugt i hånden, små stykker bolle med smør og ost, vand af kop
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, fiskeretter - laks, rødspættefiletter, frikadeller, farsbrød, kødsovs, medister osv. Tilbydes både mos og mad i stykker. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover til næste morgen tidlig uden mælk
Som du kan se kan I ved at ændre på søvnrutinerne om dagen få jeres dreng til at sove mere sammenhængende. Når han vågner om aftenen, så er det simpelthen fordi han sammenlagt ikke behøver sove så meget som han lige nu gør ... han er træt fordi det er mørkt og et naturligt tidspunkt at sove på, men ikke træt nok til at sove. Derfor skal hans dagslure afkortes og det betyder naturligvis at I skal være opmærksomme på at han i et par dage vil blive lidt pylret og naturligt mangle søvn om dagen, men det er nødvendigt, hvis I skal få ham til at sove sammenhængende om natten :o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske