Svar: Alt den mælkesnak
18. november 2008
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Du er nu vældig god til at stille korte og præcise spørgsmål - tak for det :o)
Sundhedsstyrelsen anbefaler sødmælk indtil barnet er et år, ved siden af modermælkserstatning eller modermælk. Efter 1 års alderen kan man gå over til letmælk og letmælksprodukter, men hvis barnet hører til de små og tynde, så er det fint at bibeholde sødmælk lidt endnu. Først omkring 3 års alderen skiftes til de fedtfattige mælketyper som minimælk, skummetmælk og kærnemælk.
Omkring mælk til børn fra 1 års alderen så skriver sundhedsstyrelsen: "Efter 1 år gives letmælk, ca. ½ liter om dagen. Det er ikke nødvendigt at komme op på hele mængden, men kosten lever nemmere op til det anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder minimum 350 ml mælk eller mælkeprodukter om dagen. Det er derfor en god idé at lære barnet at drikke mælk af kop i løbet af andet
halve leveår." (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring sst. 2005).
Det er fint at bibeholde ca 400ml mme dagligt til jeres dreng er et år, fordi han derigennem får sit behov for jern dækket. Efter 1 års alderen bør sutteflaske i princippet trappes helt ud og han kan i stedet overgå til at få en kop mælk og en godnathistorie inden sengetid. I nogle familier passer det bedst at stoppe med flasken omkring 1 års alderen, i andre familier først omkring 14-15 måneder og det er helt fint. Sutteflaske bør dog stoppe inden barnet er 1½ år og mælk til og om natten er generelt uhensigtsmæssigt i forhold til barnets tænder, huller (mælkesukker) osv.
Man kan vælge at fjerne flaskerne fra den ene dag til den anden, simpelthen stoppe, nu er det slut. Man kan også vælge at trappe ned, tilbyde mindre og mindre, evt. tilbyde vand af flaske i stedet og til sidst undvære den helt.
I stedet for flaske om natten, kan en puttebamse eller sutteklud være en god idé.
Jeg håber I hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske