Svar: Afføring og bananmos?
18. november 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Maibrit
Sød sammenligning - hans testikel er faldet ned, ligesom mit hjerte :o) Tak for den, det er rigtig dejligt, så er der ingen bekymringer der :o)
Det er helt fint at tilbyde lidt grød af ris, majs, hirse eller boghvede til frokost og du kan komme lidt forskellige frugtmos eller bær mos på som topping. Det kan give lidt smagsvariation og kan være med til at holde maven igang.
Jeg vil umiddelbart anbefale dig at holde lidt igen med bananmos, da det kan virke forstoppende og derfor lidt hårdt for maven at begynde med. Samtidig er det meget sødt og det er en god idé at man holder en lille smule igen med det søde og dermed med ren frugtmos ... Men lidt frugtmos som topping er fint og det kan f.eks. være mos af æble, pære, blomme, svesker, jordbær osv. Du kan lave mosen selv eller ud kan købe babymos på glas.
Alt efter hvor meget grød Valdemar spiser, så kan du overveje om du ikke om aftenen skulle forsøge med lidt grøntsagsmos i stedet for banan. Det kan være mos lavet af de grøntsager I andre får - f.eks. lidt mos af gulerod, kartoffel, blomkål og broccoli som du mixer forskelligt, så han igen får lidt smagsvariation. Det er bedre at tilbyde ham f.eks. 3/4 dl. grød/mos 2 gange dagligt, end at lade ham spise f.eks. 1½ dl. en gang dagligt, selvom det mængde mæssigt giver det samme.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddaglur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, evt. topping af forskellig frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-17: Ammes
Powernapper ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos med udgangspunkt i de grøntsager I andre spiser, vand af kop.
Ammes eller får en flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 24: Ammes
Begynder måske at kunne sove fra 24-06, mange børn er dog omkring 6 måneder inden de kan forventes at kunne dette.
Jeg håber denne plan hjælper dig lidt videre og giver lidt indblik i hvordan en dag kan skrues sammen, så han indtager mest mulig mad og mælk om dagen og ikke behøver søge det hele natten :o)
Med hensyn til afføring og hyppighed, så afhænger dette meget af hvor meget skemad han får. Det er normalt at der kan gå et par dage imellem afføringerne, men jeg synes ikke der skal gå mere end 3 dage imellem, så skal man være opmærksom på om barnet kan have behov for mere væske, varieret kost og evt. afføringsmiddel - her vil man ofte give laktulose. Det er vigtigt at barnet ikke får forstoppelse, da det påvirker lysten til mad og barnets trivsel generelt, så ved tegn på forstoppelse må man forsøge at behandle dette.
Håber du hermed er hjulpet videre, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske