Svar: Vil bare ikke kravle og rejser sig ikke op af ting
18. november 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Matilde
Det er rigtigt at børn der er født før tid kan have lidt nedsat balanceevne og at de ofte også derfor udvikler sig motorisk lidt senere end andre børn. Den forklaring jeg har fået er, at fordi barnet ikke har ligget og vugget i livmoderen, som hvis de havde ligget der tiden ud, så er deres balancecenter ikke blive stimuleret på samme måde. Derfor er man særligt opmærksom på at især børn født før tid, skal vugges, drejes, trilles, rulles osv. efter fødslen netop for at få stimuleret deres balance.
Når det er sagt, så er der dog også børn som bare naturligt udvikler sig finmotorisk og verbalt hurtigere end de gør grovmotorisk og det er selvfølgelig helt okay :o) Har du selv kravlet og hvor gammel var du, da du begyndte at gå - og hvad med din drengs far, hvordan var det med ham? Ofte ligner børn jo deres forældre :o)
Nogle børn springer kravlestadiet over og det er helt okay, så skal du bare være opmærksom på at han lærer det senere hen og generelt have lidt fokus på at han skal kunne krydskoordinere sine bevægelser - lærer han det ikke nu, så lærer han det senere, så ro på :o)
Det lyder som om at din dreng udvikler sig fint, han sidder ikke bare stille men forsøger virkelig at bruge sig selv motorisk og der sker hele tiden små fremskridt og det er rigtig godt:o) Du må naturligvis meget gerne støtte ham og her er det som sagt vigtigt at du hjælper ham med at blive bevæget så meget som muligt, så balancen stimuleres. Det kan være at trille ham hen over en stor bold, det kan være at svinge ham, vende ham op hovedet, gynge ham osv. Hvis han ikke har en babygynge, så vil det være en rigtig god idé. Her tænker jeg ikke på en hoppegynge, men en gynge som han sidder i og gynger frem og tilbage.
Du kan også gå til noget babygymnastik med ham, der findes en dvd man kan købe "stimulastik" hedder den. Du kan også købe en lille pjece lavet af Vibeke Winter der er fysioterapuet. Se siden boernogmotorik.dk. Derudover kan du købe bøger, f.eks. bogen "Leg med din baby" af Mette Vainer Wegloop. Den er godt nok til børn op til 12 måneder, men måske kan du bruge nogle af øvelserne alligevel - prøv at kigge på den :o)
Jo mere du kan bevæge ham, jo bedre er det altså. Han får styrken ved at bruge sig selv fysisk og jo mere I kan svinge, trille og tumle rundt, jo bedre balance får han.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske