Svar: Skal jeg ændre eller udskifte måltider - 8 mdr.
19. november 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Nu hvor din dreng er 8 måneder og det lyder som om at han er ved at komme rigtig godt igang med familiemad og mad i stykker, så vil det være rigtig fint at du også tilbyder ham lidt formiddagsmad inden formiddagslur. Jo mere du kan få ham fyldt op fra morgenstunden, jo mere sikker er du på at han ikke vågner for at få mad om natten.
Jeg vil anbefale dig at du bager nogle havregrynsboller, du kan servere små hapsere bare med lidt smør og det er helt fint, ved siden af dette kan han så få frugtmos og/eller frugt i stykker, som han også selv kan spise.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kunne supplere hans frokost med grøntsagsmos. Det kan være rester fra aftensmaden eller en middagsret du køber på glas, passende til børn fra 8 måneder.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04. Ammes
Morgen 8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, evt. ost i stænger, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, rognguf, sildepostej eller lignende, Suppleres op med grøntsagsmos med kød eller fisk og kan ved siden af også tilbydes kogte pastaskruer, stykker af frikadelle osv. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca 13-14
Eftermiddag 15.30-16: 3-kornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med lidt smør, vand af kop
Aften 18: Udgangspunktet er familiensmad, ris med sovs f.eks. boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, lasagne, spaghetti og kødsovs, farsbrød, frikadeller, laks, rødspættefileter, fiskefrikadeller osv. Der skal både være moset mad og mad i stykker. Vand af kop
Alt efter hvor meget han spiser om aftenen, kan du vurdere om det er en god idé at supplere med lidt frugtmos eller en godnatgrød inden sengetid.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften: Evt. amning, det kan også være at det fungerer bedst bare med den ene amning kl 04 og det er helt okay, da du også ammer inden middagslur. De fleste børn vil i denne alder fortsat have behov for 3 amninger dagligt.
I forhold til natlige opvågninger og uro om natten, så er det også vigtigt at I medtænker at jeres dreng lige nu gennemgår en stor udvikling. Der sker rigtig meget med ham både motorisk og mentalt.
Han er godt igang med separationsfasen og det betyder at han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at han ikke er forladt. Samtidig er han måske begyndt at kravle og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd og det betyder at han ikke længere sidder så meget på skødet, han har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Men behovet for nærhed har han stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Den øgede motoriske udvikling betyder også at han rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når han skal sove. Det er ikke unormalt at børn netop i denne alder øver sig i at kravle både når han er vågen og når han sover. Han får sig ganske givet lagt i nogle stillinger som han ikke selv kan komme væk fra og han har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.
I skal altså være opmærksom på at natlig uro hører alderen til og er et naturligt tegn på sundhed ... :o)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske