Brev:
Hvad sker der, rod i rytmerne?
19. november 2008
Alder:
6 mdr.
Hvad sker der, rod i rytmerne?
Kære Helen.
Jeg skriver til dig igen, da vi er stødt på nye spørgsmål.
Din hjælp sidst, har været uundværlig, TAK:-)
Vi har fulgt din dagsplan/rytme, så godt så muligt.
Vil lige skrive til dig hvad vi gør og så kommer mine spørgsmål derefter.
Tidlig morgen mellem 5 og 6 bliver ammet og sover videre hos mig til mellem 7.30 og 8.30
-
Morgenmad kl.9.00 = hirse eller risgrød ca. en halv til 3/4 dl. med en terning frugtmos.
Vand af kop.
Kommer derefter i skråstol mens jeg bader.
Villads bliver skiftet og får tøj på til dagen, bliver ammet og puttet mellen 9.30 og 10.30 alt efter hvornår vi er stået op. Jeg prøver at ramme, at der går 2 timer mellen han er vågnet og bliver puttet i gen.
-
Han sover mellen 30 min. til en time. Vi leger, synger og laver kropsbevægelser til og leger på en stor træningsbold, (ikke det hele på en gang selvfølgelig, men det er de tilbud jeg væksler imellem)
-
Frokost mellem 12 og 13 = kartoffelmos med gulerod, blomkål eller broccoli i. ca en halv til 3/4 dl og vand af kop (han elsker kartoffelmos med grønsager i)
Bliver skiftet og bliver ammet og så puttet til lur igen. Han sover ca en halv time til 45 min og så skal han have hjælp til at sove videre. Så det i alt ender med 1 1/2 til 2 1/2 time. 11/2 time er nok mest reglen.
-
Når han vågner, sidder vi lige sammen og vågner, nusser og så bliver han ammet.
Igen leg, om onsdagen baby svømning, gå tur i bæreselen eller sidder på i barnevognen med puder i ryggen og kikker.
-
Bliver ammet igen ved 17 tiden og får en lille lur ved 17-17.30 tiden. dem er alt fra 30 min til 45 min.
-
Aftensmad ved 18-18.30 tiden - kommer an på hvornår han vågner.
Det er igen kartoffelmos med grønsager i, ca 1/2 til 3/4 dl og vand af kop.
-
Bliver badet efter aftensmaden (ikke hver dag, men ca. hveranden dag) Bliver ammet.
Hygge med babymassage og nattøj på.
Hygge i sofaen til ca. 19.30-20.30 tiden, alt efter hvor træt han virker. Bliver puttet= Vi går i soveværelset, bliver ammet, Villads bliver puttet i sin egen seng i vores soveværelse og så synger jeg godnatsang og nusser lidt og kysser ham godnat og går så ud.
Han ligger og karter lidt rundt, jeg er deroppe et par gange for at give sutten og for at give dyne på og putte ham igen og så sover han.
-
Vågner første gang ved mellem 23.30 og 1.00 tiden og bliver ammet, derefter ca. hver 3 time og bliver ammet. Han kan godt vågne imellem disse tider og så kan jeg give ham sutten og putte ham og han sover videre.
Når... Det er så sådan det er gået i en lille måneds tid og jeg følte jeg havde knækket koden og var så glad over at vi alle trives så skønt. MEN....Det ser ikke helt sådan ud mere, jeg "kører" stadig efter samme døgnrytme. Men Villads er ikke helt med på den mere, eller han er mere pivet og det er et cirkus om natten (han bliver 6 måneder her d.26 november), dvs. han starter tidligt om aftenen med at pive og ikke rigtig vil noget, lige meget hvad vi tilbyder.
Han virker som om han er træt og når vi så går op med ham for at putte, virker han stadig træt og falder næsten i søvn på ammepuden og når han så bliver puttet ligger han og pjævser uden rigtig at græde og karter rundt med benene og han har så svært ved at overgi sig, der kan gå op til halvanden time. og når han så endelig falder i søvn, vågner han igen 21/2-31/2 time efter og derefter vågner han meget tit hele natten igennem og tage ham over til os, karter han bare videre.
Når han bliver ammet, falder han til ro. Det virker som om at det hele foregår sovende, han er ihvertfald aldrig rigtig vågen og han er heller aldrig rigtig vågen. Hmmmmm??
Hvad mon der sker???
Om dagen følger vi stadig rytmerne, men i vågen tilstand, er han svær at aktivere, så han virker glad og nysgerrig. Jeg tænker nogen gange" hvad pokker skal jeg nu finde på og lave med ham, da han hurtigt bliver pjævset" han gider heller ikke ligge særlig længe alene og lege på sit legetæppe (trodslidt nyt legetøj)
Hvad stiller jeg dog op???
Kan godt til tider føle mig som en dårlig mor da han ikke virker så glad og nysgerrig!!
Og så vil jeg spørge om jeg skal til at følge en anden rytme og hvordan med maden, skal han til at udvige sortimentet?? Hvad og hvor meget??
Jeg blev så glad for sidt, da du havde skrevet en præsis døgn rytme til mig, så vil du gøre det igen (hvis det altså er det jeg skal til at ændre:-))
Og så en anden ting: er det normalt at have afføring 1 til 2 gange i døgnet for sådan en lille en?
Glæder mig MEGET til dit svar.
Kærlig hilsen fra Henriette