Svar: Hvad sker der, rod i rytmerne?
19. november 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Henriette
Dejligt at høre at du har kunne bruge mit sidste råd, det lyder også umiddelbart som om at det går fint hos jer, men tingene ændrer sig hele tiden lidt og lige nu er i nået til en alder, hvor du bestemt ikke er den eneste mor, som føler sig frustreret :o)
Børn har forskellige tidspunkter i deres udvikling, hvor de tager nogle store spring, hvor de udvikler sig rigtig meget både fysisk og mentalt - tigerspring kalder nogen det og det oplever rigtig mange især omkring ½ år. Det er helt normalt at børn i 6 måneders alderen småklynker, pylrer, virker enormt morsyge og kræver rigtig meget kontakt. Og man kan som mor meget let føle at man gir og gir og kun får utilfredshed tilbage.
Måske har du lagt mærke til at han er begyndt at bruge sig selv mere fysisk, han tager fat i sine tæer, putter dem i munden, han triller omkring, forsøger måske at krybe over gulvet, tager bevidst efter legetøj osv. Ting som kræver rigtig meget, det er en svær proces at få hjerne og krop til at arbejde koordineret sammen. Han træner også sine lyde, han skriger højt, brummer dybt og begynder også at lave lyde med sine læber. Og så begynder han også at skelne tydeligere mellem om han er hjemme eller ude, om han er sammen med mor eller en fremmede og kan som sagt her virke enormt mor-afhængig.
Alle disse ting gør også at han sover dårligt, ofte mærker man det om natten. Mange børn har for det første svært ved at finde roen og overgive sig til søvnen og samtidig har de så også svært ved at sove roligt, når de endelig sover. Han får sig lagt i stillinger han ikke kan komme væk fra (motorisk uro) og han skal i drømme bearbejde alle de oplevelser og indtryk han har fået igennem dagen (mental uro). Derfor kan man godt føle at man bliver vækket hele natten igennem - ikke fordi man skal give mad, men fordi han har brug for stillingsskift, brug for at få dynen om sig, et stille sshh, kærtegn osv. for at sove igen.
Så jo det er frustrerende - hele dagen og natten med. Tingene hænger sammen og du må prøve at se det som noget positivt at din dreng lige nu går denne fase igennem. Det er faktisk et sundhedstegn, selvom det er hårdt og det er altså ikke fordi du er en dårlig mor! :o)
De fleste børn begynder i 6 måneders alderen også at kunne nøjes med kun to lure dagligt, det vil sige at den sidste powernap springes over. Derudover vil det være rigtig godt, at du nu begynder med meget mere variation i kosten, han skal have de grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød og han skal have grøntsagsmos af alle grøntsager og også så småt begynde med kogt kød eller fisk i mosen.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre hos dig og det vil være en god idé, hvis I ikke sover alt for længe. Prøv at stå op mellem 7.30-8 så dagen ikke starter alt for sent :o)
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (og jerntilskud) og frisk frugt i hånden, væld de lidt blødere frugttyper som han kan sutte på - appelsinbåde, blommer, fersken, kiwi eller lignende. Vand af kop.
Ammes ca kl. 10 og puttes til formiddagslur, sover ca 45 minutter som nu
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkeskiver eller lignende at gnaske i, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.30 og det er rigtig fint at du hjælper ham til at sove en lidt længere lur her, han må gerne sove 2 timer.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden ligesom formiddag og må også stadig meget gerne ammes her.
Forsøg at springe powernappen kl. 17 over ...
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og stille og roligt bliver udgangspunktet jeres mad, hvis I får lidt sovs kan han få lidt af det på sin mos, indmaden af en frikadelle eller lidt laks kan puttes ned i mosen osv. Tilbyde igen lidt brødskorper, agurkestænger eller lignende at gnakse lidt i, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 23.30-05.30: Forsøge at hjlæpe ham videre i søvnen uden at give ham mælk. Ernæringsmæssigt behøver han ikke mælk midt om natten mere ...
Med hensyn til afføring, så er det okay at han har afføring dagligt og nogle gange 2 gange på en dag - hellere det end at han har problemer med forstoppelse :o)
Jeg håber at denne plan og min forklaring giver dig lidt ro, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske