Brev:
Grøn afføring og mad
19. november 2008
Alder:
9 mdr.
Grøn afføring og mad
Kære Helen
Tak for dit svar om high need babies. Det har givet stof til eftertanke og jeg er ret sikker på, at Freya falder ind under den kategori. Vi glæder os så over, at hun trods alt sover bedre end jeg kan læse at mange af disse børn gør.
Vi har forsøgt et par gange med en "natflaske", men det ændrer ikke noget. Nu tror jeg vi efterhånden accepterer, at hun vågner tidligt -langt de fleste nætter skal hun ikke have mad og hun bliver puttet ved 20 tiden, så vi har en lille smule aften. En god nat sover hun altså fra 20-tiden til 5 tiden - og enkelte morgener har hun sovet lidt videre efter at have tumlet lidt rundt i sengen ved 4 - 5 tiden.
Jeg skriver nu dels angående maden, hvor jeg synes vi står i stampe og dels vedrørende hendes afføring - og måske det hele hænger sammen..
1. I øjeblikket har Freya været forkølet i 1,5 uge. Hun har ingen feber, men har meget ofte afføring. Normalt har hun afføring 2 gange dagligt, men de seneste dage har hun været oppe på 4-7 gange. Hun har i den forbindelse fået meget rød numse og er endnu mere pylret end sædvanlig. Mit spørgsmål er, om det er normalt at afføringen er grøn (mørk grøn eller lys grøn - alt efter hvad hun har spist)?
2. Vi har arbejdet lidt på den dagsplan, du sendte os, men har fundet ud af, at hun slet ikke vil spise noget til aftensmad, hvis hun får grød om eftermiddagen. Hun begyndte at vågne igen om natten for at få mad, så vi har rykket grøden frem til aftensmadstid og forsøger med lidt brød/A38 og frugt udover mme om eftermiddagen.
Her mens hun har været forkølet har det været meget begrænset hvad hun vil spise om aftenen. Det lykkes som regel at få lidt grød i hende + en flaske mme inden sovetid. Men anden mad accepterer hun stadig kun i ganske små mængder - typisk smagsprøver af vores mad, som hun synes er spændende et kort stykke tid, men slet ikke som noget hun vil spise sig mæt i.
Lige nu ser dagen sådan ud
5.00 vågner - får grød (pæn portion) og mme
formiddagslur
11-13.00 forsøger med brød og pålæg - hvis hun afviser, tilbydes grød - det varierer hvor meget hun spiser
flaske med mme
middagslur/eftermiddagslur
14-15 frugtmos/brød
17-18.00 grød (afviser almindelig aftensmad, mos og den slags - vil godt sidde med fx et stykke agurk eller smuldre noget brød)
20.00 flaske med mme
Hun er så småt begyndt at kunne tage små stykker brød selv, men det meste ender jo på gulvet eller i håret. Nogle dage har vi givet hende ekstra mme i løbet af dagen, da hun ikke rigtig har villet spise andet. Håber det skyldes forkølelsen.
Jeg synes meget af kosten er baseret på mme og grød - er der fare for, at hun ikke får de vitaminer og mineraler hun har brug for?.
Med venlig hilsen
Linda