Svar: Total hysteri når min søn skal sove
19. november 2008
Alder:
22 mdr.
Kære Tanja
Din dreng oplever lige nu verden som meget stor, han oplever at falde og slå sig, han oplever at ting kan være farlige og oplever en helt anden modstand end tidligere. Du holder fast i ham, sætter grænser, der er ting han ikke må, han oplever sine egne manglende evner - han klatrer op men han kan ikke selv komme ned, han klatrer op på rutsjebanen men tør ikke, når han står der og ser hvor høj den er .... Han møder også modstand fra andre børn, de skubber, vil ikke lege med ham, tager hans legetøj fra ham osv.
Alt dette betyder at børn i jeres dreng alder ofte drømmer rigtig meget og også vægrer sig mod at falde i søvn. De har ofte mareridtlignende drømme, vågner med skrig, kan virke utrøstelige og nogle gange er det som om at man slet ikke kan trænge ind til barnet. Nogle børn har det i mild grad, hos andre virker det utrolig voldsomt og man kan som forældre blive meget forskrækket over den adfærd barnet viser om natten, også fordi man ikke kan hjælpe - barnet vil ikke sove, vil op, men vil alligevel ikke op - følelsen af at man ikke kan trænge ind er svær - men altså ikke unormal.
Samtidig begynder børn i 2 års alderen ofte også at blive lidt bange for små dyr og for mørke og de vægrer sig ofte mod at sove, hvis det er helt mørkt. De har brug for at vide at man er der, de har brug for at man sidder hos dem så de føler sig 100 pct, trygge ved at lægge sig til at sove.
Jeg er dog helt enig med jer i at I ikke skal sidde hos jeres dreng i 1½ time for at få ham til at sove, det er naturligvis uholdbart - for jer alle!
I skal for det første se på om I putter ham for tidligt og hvornår det er passende for ham at komme i seng afhænger af hvor meget han sover om dagen. Med den alder han har, så vil det være relevant at han sover en middagslur på måske 1½-2 timer - ofte vil han sove i tidsrummet mellem 12-14. Hvis han sover mere end dette eller senere end dette så vil det naturligt påvirke hans behov for at komme i seng kl. 20 ... så skal han måske først putte kl. 21 ... :o)
Derudover skal I vise ham at I er der, passer på ham osv. Sidde hos ham, læse en godnathistorie og han skal have en lille vågelampe på værelset så han kan orientere sig, ligesom døren til værelset skal stå på klem, så han kan høre at I er der og at han ikke er alene. Når I går skal I fortælle ham at I kommer lige om lidt og så skal I gå frem og tilbage, så han hele tiden fornemmer at I er der for ham.
Det kan være en rigtig god idé at lave noget praktisk, det kan være at ordne strygetøj, stille sig uden for døren så han kan se jer, hører jer og så I kan bekræfte ham i at "Mor er lige her, jeg ordner tøj, læg du dig bare ned skat". I kan også gå til og fra hans værelse med et formål - f.eks. lægge tøj på plads i skabe og skuffer. Så er der ikke så stort et krav om "Du skal sove nu" for ingen af os kan sove på kommando, men mere lidt tryghedsgivende i at man kommer og går, som en helt naturlig ting i og med at der er noget praktisk der skal gøres :o)
Det er rigtig fint at tilbyde en gang havregrød eller lignende inden sengetid, så han ikke er sulten om natten. Vågner han og er tørstig, så kan I overveje om han skal have en drypfri kop som han selv kan tage noget af, så I ikke behøver stige op for at give ham lidt vand. Vågner han fordi han er utryg og drømmer, har han naturligvis behov for hjælp til at finde roen igen.
Jeg håber lidt af mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske