Svar: Overstimulering? - 4 mdr.
19. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lea
Små børn må gerne pylre, det er jo den eneste måde din dreng kan fortælle dig at han ikke er helt tilfreds med situationen. Han kan ikke med ord sige, hvad der er galt - han kan kun pylre og håbe at du kan regne det ud:o)
Små børn græder ofte når de er sultne eller tørstige, men de græder også når de er trætte og har brug for at blive puttet til lur - det kan f.eks. godt være, når de har leget og er blevet godt stimuleret og det så er for meget og de har brug for en pause.
De kan også græde eller pylre fordi de keder sig og har brug for noget at kigge på eller noget at lege med. Det kan også være behov for at blive taget op, underholdt og leget med.
Der er mange måder at kommunikerer på og barnet bruger alle sine lyde og sin mimik for at fortælle dig, hvad der er galt og hjælpe dig til at finde en løsning :o)
Alt efter hvad problemet er, er 'afstimulering' også forskelligt. Nogle gange vil det virke beroligende på ham bare at være på din arm, at du går rundt med ham, vugger ham lidt, taler stille med ham, synger en sang. Andre gange har han brug for at blive lagt i barnevognen, blive skærmet med en dyne omkring sig, ned under kalechen så verden lukkes ude - andre gange er det bedre at du lægger dig med ham på jeres seng, nedrullede gardiner, et stille sshh og små kærtegn. Og så har han også brug for en gang imellem at ligge lidt for sig selv, kigge på en uro, kigge på sig selv i et spejl, ligge under et træ i haven og se hvordan bladende bevæger sig i vinden.
Når han ligger på legetæppet, så skal der være ting at kigge på, der skal være noget som han synes er interessant. Når han så klynker lidt, så kan du gå hen til ham, pludre lidt med ham, vise ham at du er der, sætte uroen igang så den atter drejer rundt osv. og så kan han måske ligge lidt længere. Det kan også være at han ikke gider ligge mere, men hellere vil op og snakke med dig og så må du tage ham op og pludre lidt. Måske pylrer han også lidt fordi han har lavet en prut, har brug for en ren ble, måske fordi han er ved at være sulten igen og skal have mad ... Med små børn må man forsøge sig lidt frem :o)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske