Svar: Indsovning - 6 mdr.
19. november 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Majken
Jeg tror faktisk I har fuldstændig ret i at Cassandra protesterer fordi hun savner brystet og det at føle sig omsluttet af din favn.
Prøv at sætte dig ind i hvad det er du egentlig gør - hun ligger i din favn, hun er puttet ind til dig, hun kan mærke dit bryst, duften og smagen af din mælk, din vejrtrækning, dit hjerte - det er så trygt som noget kan være og det minder hende om tiden i livmoderen. Det gør hende fuldstændig trygt og rolig. Når du så flytter hende fra din favn ned i seng, så forsvinder det hele - hun er ikke længere omsluttet, duften af brystet, det at have noget ved sit ansigt, føle sig nær noget - det er væk, det forsvinder og så bliver hun naturligt utryg og ked af det.
Derfor skal hun have en substitut for din favn og dit bryst og derfor er det vigtigt at du svøber hende. Jeg ved godt at hun er en stor pige rent fysisk nu og det kan være svært at svøbe hende rigtigt, men prøv. Tag et tæppe omkring hende allerede når du ammer hende og flyt hende så indhyllet i tæppet fra brystet og ned i seng, så hun stadig føler sig omsluttet og ikke oplever skiftet fra favn til seng som så stor en omvæltning. Prøv også med en sut i stedet for hendes hånd - vælg en sut med en ring, hvorigennem I kan trække en stofble. Sov med stofbleen et par nætter så den dufter godt af dig og din mælk og put hende så med den ved ansigtet - igen for at symboliserer brystet og det kendte og trygge.
Lad også gerne far tage lidt over når du har ammet, fordi han ikke forbindes med brystet og derfor bedre kan få hende til ro uden. Der er ikke noget frustrerende ved at ligge lidt hos far - hun bliver ikke i tvivl om hvorvidt hun skal spise eller sove hos ham, så hun kan blive det hos dig.
Jeg synes ikke du skal stoppe amning, det er helt naturligt at din datter er glad for brystet og hun har brug for at få sit behov for mælk og væske stillet der. Hvis du ikke vil amme skal hun have rigtig meget mælk af sutteflaske i stedet. Det må I naturligvis også gerne give hende, - hvis I tror det f.eks. kan hjælpe at far giver en flaske om aftenen i stedet for at du ammer, så er det jo også en mulighed.
Jeg går ikke ind for at børn skal græde sig i søvn, det er helt naturligt at jeres datter har behov for hjælp til at overgive sig til søvnen. Hun vil ikke kunne forstå hvor I er eller hvorfor hun ingen hjælp får og det vil være synd at lade hende græde. Hun har brug for at vokse op med tilliden til at I er der for hende og hjælper hende - både nu og også når hun bliver ældre. Den helt basale tillid til at I som forældre er der når hun har behov for det, starter allerede nu :o)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske